Урок 92
Тема. Узагальнення знань учнів про написання ненаголошених е, и в коренях слів. Звуко-буквений аналіз слів
Мета: вчити правильно позначати на письмі ненаголошені е, и в коренях слів; удосконалювати вміння перевіряти правопис е, и шляхом добору споріднених або за допомогою орфографічного словника; вчити проводити звуко-буквений аналіз слів; розвивати логічне мислення; збагачувати лексичний запас учнів; виховувати пильність до слова, старанність.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
1.
– Поставте питання до назв ознак та предметів.
– Які слова в першому рядку відповідають звуковим моделям?
2. Хвилинка чистопису
Ощ яр жн житечко
– Прочитайте вірш. З яким проханням звертається поет до дощика, житечка, вітру?
– Спишіть перші два речення. Які вони? (Спонукальні)
– Запишіть виділені слова і доберіть до них спільнокореневі. (Крило, крилатий, крильця; колос, колоски, колоситься, колосистий, колосковий)
3. Робота за варіантами із взаємоперевіркою (вправа 151)
– Прочитайте слова.
– Перший варіант утворює групи слів, для яких дані слова будуть перевірними. (Дим – дИМок, дИМовий, дИМіти; риба – рИБалка, рИБина, рИБалити; степ – стЕПок, стЕПочок, стЕПовий, степовик; гриб – грИБок, грИБник, грИБний)
– Другий варіант добирає по три споріднених слова, які називають предмети й ознаки або дію.
III. Узагальнення вивченого матеріалу
1. Колективна робота з підручником (вправа 156)
– Прочитайте вірш і випишіть виділені слова, вставляючи пропущені букви.
– Складіть звукові моделі слів жила, воля.
– Знайдіть на с. 48 порядок проведення звуко-буквеного аналізу слів і проаналізуйте слово воля.
– Чим, на ваш погляд, подібні слова полетіла і майнула? А чим вони різняться? (Близькі за значенням, але різні за вимовою та написанням.)
– Як ви розумієте прислів’я?
– Золота клітка солов’я не тішить. (І в золотій клітці пташці жити сумно.)
– Немає гіршої долі, як жити в неволі. (Найгірше – це життя в неволі.)
2. Самостійна робота (вправа 152)
– Які слова ви перевіряли за правилом?
– Які слова перевіряти не треба і чому?
– Прочитайте пари слів, протилежних за значенням.
3. Колективна робота з підручником (вправа 158)
– Прочитайте текст.
– Запишіть виділені слова, вставляючи пропущені букви.
– Прочитайте вголос, чітко виділяючи наголошений склад, перевірні слова з тексту. (Скрипці, заведена)
– Написання якого слова ми перевіримо за словником? (Ведмедик)
4. Фізкультхвилинка
5. Робота парами (вправа 155) із взаємоперевіркою
– Прочитайте слова. У чому їх особливість? (У кожному слові написання двох букв вимагає перевірки.)
– Доберіть перевірні слова для кожної сумнівної букви і запишіть їх.
– Обміняйтесь із сусідом по парті зошитами для взаємоперевірки.
6. Самостійна робота (вправа 160)
– Прочитайте записані речення. (Наша держава називається Україна. Державна мова – українська. Столиця України – місто Київ.)
– Вимову й написання яких слів треба запам’ятати? (Держава, державна)
7. Коментоване письмо (вправа 159)
– Прочитайте слова, чітко вимовляючи наголошений склад.
– Запишіть слова за алфавітом, вставляючи пропущені букви і позначаючи наголос. (Виразно, ганок, жайворонок, завдання, одинадцять, олень, червоний, чотирнадцять, шофер)
IV. Підсумок уроку
– Який склад називається наголошеним, а який – ненаголошеним?
– Як дізнатися, яку букву (е чи и) треба писати в ненаголошеному складі? Наведіть приклади.
– Наведіть приклади таких слів, написання яких треба перевіряти за словником.
V. Домашнє завдання з інструктажем
Вправа 161; усно дати відповіді на питання для повторення на с. 69.