Тема. Вимова і правопис дієслів на – ся (-сь). (Вправи 390-395).
Мета. Ознайомити учнів із особливостями дієслів на – ся (-сь).
Розвивати навички вимови і правопису дієслів на – ся (-сь) Виховувати дбайливе ставлення до менших.
Обладнання: роздатковий матеріал, підручник, зошит.
Хід уроку
I. Організація класу. Мотивація навчальної діяльності.
Привітання, побажання хорошого настрою. Висловлювання дітьми їхніх очікувань від уроку.
II. Перевірка домашнього завдання.
Учні по черзі записують на дошці виписані дієслова,
Формуються групи по кількості учнів, які виконали додаткове завдання. Вони кожен у своїй групі диктують утворені форми дієслів, група записує і визначає час, число, особу (або рід дієслів).
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Читання епіграфа до уроку.
“День турботою почнеться” (Микола Сингаївський).
– Які бувають турботи?
– Про кого ми зазвичай піклуємося?
2. Проблемна ситуація.
– Прочитайте вірш Оксани Сенатович (вправа 390).
– Який настрій він створює?
– Як, на вашу думку, птахи могли зупинити
– Розгляньте схеми речень на с. 181.
– За цими схемами і змістом вірша побудуйте і запишіть речення. (Птахи зупинили рух транспорту у місті. Автомобілі зупинилися на дорогах умить.)
– Поміркуйте, чи подібні і чим відрізняються дієслова-присудки.
3. Каліграфічна хвилинка (за вправою 392).
4. Розв’язання проблемної ситуації через опрацювання нового матеріалу.
1) Значення дієслів на – ся.
– Розгляньте малюнки у вправі 391.
– Прочитайте речення під ними і визначте, які речення до якого малюнка стосуються.
– Які дієслова називають дії Андрійка і спрямовані на нього самого? (Вчитель звертає увагу на правильну вимову цих дієслів.)
– Які дієслова називають дії Андрійка та спрямовані на іншу особу (братика)?
– Якого змісту надає дієсловам частина слова – ся?
– Спишіть речення, у яких говориться про дії хлопчика, спрямовані на нього самого. (Вчитель звертає увагу, що частинка – ся пишеться після закінчення. Можна сказати і назву цієї частинки – постфікс.)
2) Утворення дієслів на – ся. Виконання вправи 393.
Учні утворюють дієслова, спостерігають за різницею вимови і написання таких дієслів (розглядають таблицю на с. 182, знайомляться із правилом).
IV. Фізкультхвилинка.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Словникова робота.
– Запишіть до своїх словників нові слова: трамвай, тролейбус, гардероб, дисципліна.
2. Робота в зошиті.
3. Розвиток мовлення. Виконання вправи 394.
– Розгляньте малюнки, доберіть до них відповідні прислів’я і приказки.
– Яка приказка залишилася без малюнка?
– Як ви розумієте зміст цих висловів?
– Спишіть прислів’я і приказки, у дієсловах на – ся виділіть закінчення. Усно назвіть час, число й особу.
VI. Підсумок уроку.
– Що означають дієслова на – ся?
– Як їх треба вимовляти, а як писати?
– Де знаходиться закінчення у таких дієсловах? (Перед – ся.)
VII. Домашнє завдання.
1. Вправа 395.1, завдання і запитання для повторення.
2. Для тих, хто хоче знати більше: вправа 395.2, 395.3.
УРОК 98 УРОК РОЗВИТКУ МОВЛЕННЯ
УРОК 99 КОНТРОЛЬ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ (ТЕСТИ) ЗА ТЕМОЮ “ДІЄСЛОВО”
?include(“$DOCUMENT_ROOT/block/list. html”;?> ?