УРОК № 44
Тема. Випадкова подія. Ймовірність випадкової події
Мета уроку: закріпити знання учнів про зміст понять випадкова подія, неможлива подія, вірогідна подія, а також про зміст поняття ймовірності випадкової події та формули її обчислення.
Закріпити вміння: класифікувати події, а також застосовувати формулу обчислення ймовірності випадкової події при розв’язуванні відповідних задач. Продовжити роботу з відпрацювання навичок виконання відсоткових розрахунків.
Тип уроку: закріплення знань, відпрацювання вмінь
Наочність та обладнання: опорний конспект № 25.
Хід уроку
I. Організаційний етап
Учитель перевіряє готовність учнів до уроку, налаштовує їх на роботу.
II. Перевірка домашнього завдання
Для усвідомленої роботи учнів на цьому етапі уроку можна провести роботу з перевірки виконання вправ домашнього завдання за зразком.
Інший варіант проведення цього етапу уроку – виконання тестових завдань [9, тест 16] з наступною перевіркою та обговоренням результатів їх виконання.
ІІІ. Формулювання мети і завдань уроку.
Мотивація навчальної діяльності учнів
Оскільки
IV. Відтворення опорних знань учнів
Усні вправи
1. Наведіть і поясніть приклад:
1) випадкової події;
2) неможливої події;
3) вірогідної події.
2. Що означає, якщо ймовірність деякої події дорівнює: 1) ; 2) 0; 3) 1?
3. Обчисліть (з обгрунтуванням) ймовірність події:
1) з класу, у якому навчається 24 учні, серед яких 9 хлопців, навмання виберуть якого-небудь хлопця;
2) з ящика, у якому лежать 2 білі, 3 чорні та одна червона кулька, навмання виберуть чорну кульку;
3) з ящика, у якому лежать 3 чорні кульки, навмання витягнуть білий кубик;
4) з ящика, у якому лежать 3 чорні кульки, навмання витягнуть чорну кульку.
V. Відпрацювання вмінь
Письмові вправи
Зміст письмових вправ уроку може бути таким:
1) задачі на обчислення ймовірності випадкових подій (з використанням перебору варіантів та найпростіших формул комбінаторики);
2) на повторення: задачі на відсоткові розрахунки та на складання математичних моделей.
Методичний коментар
Зміст вправ та мета їх розв’язування такі самі, як і на попередньому уроці (якщо дозволяють успіхи учнів, підвищується рівень складності задач за рахунок задач на застосування найпростіших формул комбінаторики): відпрацьовуємо зміст понять випадкових, вірогідних, неможливих подій, а також класичну формулу обчислення ймовірності.
VI. Підсумки уроку
Учитель проводить контрольне опитування учнів за запитаннями, аналогічними за змістом контрольним запитанням попереднього уроку.
V. Домашнє завдання
1. Повторити матеріал, що міститься в опорному конспекті № 25.
2. Виконати самостійну роботу (див. нижче) за варіантом, указаним учителем.
Самостійна робота
Варіант 1
1. З класу, у якому навчається 28 учнів, 16 брали участь у спартакіаді. Яка ймовірність того, що навмання вибраний учень цього класу брав участь у спартакіаді?
2. У ящику лежать 18 кульок, з яких дві білі. Яка ймовірність того, що навмання витягнуті 2 кульки білі?
3. З натуральних чисел від 1 до 28 навмання вибирають одне. Яка ймовірність того, що воно не є дільником числа 28?
4. Підкинули два гральні кубики. Яка ймовірність того, що сума очок на кубиках дорівнює 6?
5. З букв розрізної абетки складено слово “мир”. Потім букви слова перемішують і навмання беруть одну за одною. Знайдіть ймовірність того, що буде складене початкове слово.
Варіант 2
1. З класу, у якому навчається 30 учнів, 16 брали участь у шкільній олімпіаді з математики. Яка ймовірність того, що навмання вибраний учень цього класу брав участь в олімпіаді?
2. У ящику лежать 16 кульок, з яких дві чорні. Яка ймовірність того, що навмання витягнуті 2 кульки чорні?
3. З натуральних чисел від 1 до 20 навмання вибирають одне. Яка ймовірність того, що воно не є дільником числа 20?
4. Підкинули 2 гральні кубики. Яка ймовірність того, що сума очок на кубиках дорівнює 8?
5. З букв розрізної абетки складено слово “море”. Потім букви слова перемішують і навмання беруть одну за одною. Знайдіть ймовірність того, що буде складене початкове слово.