Урок 77
Тема. Визначення кореня слова шляхом добирання споріднених слів
Мета: учити спостерігати за однаковим написанням коренів у споріднених словах; формувати вміння виділяти корінь у спільнокореневих словах; розвивати спостережливість; виховувати увагу й наполегливість.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
1. Перевірка домашнього завдання (вправа 55)
– Прочитайте текст, який ви записали.
– Назвіть споріднені слова і корінь у них.
– Яке
(З чагарників до озера пробиралася сім’я.)
2. Хвилинка чистопису
Да дій во
– Запишіть ці склади.
– Утворіть із них слова і перевірте, чи є вони спорідненими.
– Чому ви так думаєте? (Вода і водій не є спорідненими словами, бо значення коренів різне. У слові вода корінь , пов’язаний у споріднених словах із водою: водичка, водяний. А у слові водій корінь – пов’язаний із водінням: водити, проводити, доводити, заводити, відводити.)
III. Робота над вивченням
1. Колективна робота з підручником (вправа 56)
– Запишіть слова літо і літак. Позначте в них спільну частину і скажіть, чи є ці слова спорідненими. Чому?
– Прочитайте додатковий теоретичний матеріал на с. 28.
– З’ясуйте, які з поданих нижче слів є спорідненими.
– Спишіть парами лише споріднені слова й позначте в них корінь.
– У яких словах спільні частини тільки звучать і пишуться однаково, але значення мають різне? (Гора – горіти)
2. Робота з картками за варіантами
– Із групи слів виберіть спільнокореневі та визначте корінь.
3. Фізкультхвилинка
4. Творча робота (вправа 57)
– Розгляньте малюнки і запишіть назви зображених предметів у три стовпчики.
Годинник Шпаківня Голубник
– Чому ці предмети так називаються? (Годинник показує час, тобто години; шпаківня – житло шпаків; голубник – будиночок для голубів.)
– Доберіть до кожного слова спільнокореневі і запишіть їх.
– Позначте у словах кожного стовпчика корінь (спільну частину).
IV. Закріплення вивченого матеріалу
1. Самостійна робота (вправа 58)
– Прочитайте і спишіть вірш.
– На які питання відповідають виділені слова і що вони називають? (Яснесенький, тихесенький, малесенький – який?, називають ознаку предмета.)
– Користуючись поясненням у додатковому теоретичному матеріалі на с. 29, визначте корінь у словах яснесенький, малесенький.
2. Гра “Хто більше?” (вправа 59)
– Доберіть спільнокореневі слова – назву предмета, назву ознаки і назву дії – з коренем (Зима, зимонька, зимка, зимівля, озимина; зимній, зимовий, зимувати, дозимувати, перезимувати)
– Визначте переможців!
V. Підсумок уроку
– Які слова є спорідненими?
– Чи достатньо тільки однакового написання коренів, аби вважати слова спільнокореневими?
– Наведіть приклади споріднених слів. Який у них корінь?
– Чому горе і гора не є спорідненими? А сніг і сніжок?
– Що треба зробити, щоб правильно визначити корінь у словах?
VI. Домашнє завдання з інструктажем
Додатковий теоретичний матеріал на с. 28, 29, вправа 60.