Водний транспорт

Розділ 3 ГОСПОДАРСТВО

Тема 14. ТРАНСПОРТ

§33. Водний транспорт

Географічна розминка

Назвіть види транспорту, що поєднує в собі водний транспорт.

Роль водного транспорту. Це найдешевший вид транспорту, адже природні водні шляхи потребують менше витрат для їхнього утримання. До того ж судна мають велику вантажопідйомність і можуть перевозити дуже громіздкі вантажі, наприклад ліс у плотах або будматеріали.

Проблема

До появи в Україні залізниць основним масовим транспортом був саме водний (річковий). Пізніше він занепав,

бо перевізників не влаштовували мала швидкість руху водного транспорту й напрямок водних шляхів, які до того ж можуть замерзати взимку. Тепер за обсягами перевезень водний транспорт дуже поступається іншим видам транспорту. Чи є, на вашу думку, перспективи у водного транспорту України?

Щорічно водним транспортом в Україні користується від 9,5 млн до понад 13 млн пасажирів. У загальному обсязі пасажирських перевезень усіма видами транспорту це становить лише 0,1 %. За пасажирообігом він посідає останнє місце серед інших видів транспорту (0,2 млрд пас.-км за 2007 p.). Дещо більша роль водників у перевезеннях

вантажів – 3 % загальної кількості. За вантажообігом (24,3 млрд ткм) водний транспорт випереджає тільки авіаційний.

Україна має сприятливі передумови для розвитку морського і річкового транспорту. На півдні її територію омивають води Чорного й Азовського морів, які і з’єднуються через систему проток із Середземним морем і далі з Атлантичним океаном. А наявність судноплавних річок і гідротехнічних споруд сприяла тому, що Україна опинилася на перехресті водних шляхів Дунай, Дніпро і системи Дон-Волга.

Морський транспорт. Ще за часів Київської Русі наші пращури використовували Чорне море для судноплавства. У ІХ-Х ст. на Русі з’явився флот. У XV-XVII ст. козаки здійснювали далекі морські походи Чорним морем, показавши себе вправними мореплавцями. У море виходили цілі козацькі ескадри (по 100 суден і більше).

Регулярні морські перевезення Чорним й Азовським морями почалися з другої половини XVIII ст. Саме тоді на чорноморському узбережжі з’явилися порти – Херсон (1778), Севастополь (1788), Одеса (1794). Згодом порт Херсон став головним суднобудівним центром і почав брати активну участь у зовнішньоторговельних перевезеннях. Із заснуванням Севастополя розпочав свою історію Чорноморський флот. На початку XIX ст. почав розвиватися Одеський порт (мал. 126) і незабаром перетворився на південні ворота в Європу та Азію.

Сучасна роль морського транспорту визначається його участю в міжнародних перевезеннях, адже саме морем найдешевше перевозити вантажі. Експортно-імпортні перевезення вантажів морським транспортом здійснюють на відстань до 8 тис. км і більше, внаслідок чого їхня частка у вантажообігу морського транспорту перевищує 95 %.

Морський транспорт здійснює і каботажні перевезення – перевезення між портами однієї держави. Малий каботаж – це перевезення між портами одного моря (наприклад, залізної руди з Керчі до Маріуполя через Азовське море). Великий каботаж – це перевезення в межах однієї держави, але між портами різних морів (Чорного й Азовського). У зв’язку з тим, що каботажні перевезення здійснюються на невелику відстань (у середньому 130-150 км), частка їх у вантажообігу незначна.

Нині в Україні існує три морських пароплавства – Чорноморське, Азовське та Українське Дунайське. їм підпорядковуються порти, що розташовані практично вздовж усього узбережжя двох морів (Додаток 16).

Практичне завдання

Знайдіть на карті основні морські порти України, зазначені в Додатку 16.

Найважливішими серед морських торговельних портів є Одеський, Іллічівський і Южний, що мають найкращі морські підходи і приймають судна з осадкою від 11,5 до 14 м. Тим часом інші порти можуть приймати судна зі значно меншою осадкою. Як наслідок, на ці три порти припадає приблизно 70 % усього вантажообігу українських морських портів і найбільша кількість міжнародних перевезень.

На Одеський порт припадає більше п’ятої частини вантажообігу морського транспорту України (мал. 119). Основними вантажами тут є руди, нафта і нафтопродукти, будівельні матеріали, хлібні вантажі, цукор, цитрусові та ін. Іллічівський порт, що розташований за 20 км від Одеси, працює переважно на забезпечення експортних поставок. У вантажообігу цього порту велика частка припадає на метали, кам’яне вугілля, будівельні матеріали, залізну і марганцеву руди. Порт Южний обслуговує здебільшого припортовий завод і спеціалізується на забезпеченні експорту аміаку.

У гирловій частині найбільших українських річок – Дніпра і Південного Бугу – розташована група морських портів – Миколаївський (мал. 120), Херсонський, Октябрськ, Дніпро-Бузький. Вони спеціалізуються на відправленні залізної і марганцевої руд, будівельних матеріалів. Через Миколаївський морський порт імпортуються боксити. З листопада по березень ці порти припиняють навігацію через замерзання Дніпровського і Бузького лиманів.

У пониззі Дунаю Україна також має морські торговельні порти – Ренійський, Ізмаїльський та Усть-Дунайський. Через ці порти проходять вантажопотоки в напрямку до придунайських країн.

 Водний транспорт

Мал. 119. Одеський порт

На берегах Кримського півострова розташовані Євпаторійський, Севастопольський, Ялтинський, Феодосійський, Керченський порти. Вони призначені насамперед для обслуговування транспортних потреб самого Криму. Ялтинський і Севастопольський порти дуже перспективні для розвитку пасажирських, круїзних перевезень. Феодосійський торговельний порт є одним з найголовніших з перевалки нафти і нафтопродуктів.

На північному узбережжі Азовського моря, неподалік промислово розвинених Донбасу і Придніпров’я, розташовані Бердянський і Маріупольський порти. Експорт металу, залізної та марганцевої руд, чорних металів, кам’яного вугілля, цементу й іншої продукції цих регіонів забезпечує основне завантаження цих портів.

Щорічно в українських портах обслуговується майже 18 тис. іноземних суден. Від портів України створено три міжнародні залізничні поромні переправи: Іллічівськ – Варна (Болгарія), Іллічівськ – Поті (Грузія), Керч – Тамань (Росія). Пороми, що працюють на цих лініях, можуть одночасно перевозити понад 100 залізничних вагонів.

Річковий транспорт. Дніпро за часів Київської Русі був південною частиною шляху “із варяг у греки”, що з’єднував Скандинавію з Давньою Грецією і Візантією. На півночі він починався з Варязького (Балтійського) моря і далі пролягав подекуди річками, а подекуди волоком на суходолі аж до Чорного моря. Напади кочівників на судна у степових районах і занепад Візантії призвели до того, що цей шлях з часом втратив своє колишнє значення. Пізніше нижню частину Дніпра широко використовували запорожці для військових і господарських потреб. Після будівництва в середині 30-х років XX ст. Дніпрогесу і затоплення дніпровських порогів встановилося наскрізне судноплавство на Дніпрі.

Нині Дніпро є головною внутрішньою водною артерією України. Найбільші судноплавні притоки Дніпра – Прип’ять і Десна. Серед основних водних артерій України також Дністер і Південний Буг. Загальна довжина річкових судноплавних шляхів країни перевищує 2 тис. км. Використовуючи їх, річковий транспорт України здійснює перевезення здебільшого в межах держави, хоча бере участь також і в міжнародних перевезеннях. Такі перевезення здійснюються передусім р. Дунай, завдяки якій Україна має водні зв’язки з багатьма європейськими державами. Системою каналів Дунай сполучає Чорне і Північне моря. А Дніпро системою каналів зв’язаний з річками сусідніх держав – Білорусі і Польщі (басейн Дніпра з’єднується з басейном Вісли Дніпро-Бузьким каналом), що дає вихід у Балтійське море.

Основними видами вантажів, які перевозять річковим транспортом, є мінеральні добрива і будівельні матеріали, руда і кам’яне вугілля. Перевезення вантажів і пасажирів забезпечують річкові порти (Додаток 16). Головними є порти басейну Дніпра, на які припадає понад 90 % усіх перевезень річковим транспортом.

 Водний транспорт

Мал. 120. Морський порт у Миколаєві

Знайдіть на карті основні річкові порти України, зазначені в Додатку 16.

Київський, Дніпропетровський і Запорізький порти – провідні порти у Дніпровському басейні. Вони є перевалочними для вантажів, що надходять із залізниць. Київський порт, розташований за 872 км від гирла Дніпра, є найбільшим у басейні за обсягом вантажних перевезень. Відправляє промислові і продовольчі вантажі, а приймає – вугілля, будівельні матеріали, зерно, овочі тощо. Тут беруть початок багато транспортних пасажирських ліній.

Черкаський порт розташований на правому березі Кременчуцького водосховища за 663 км від гирла Дніпра. На лівому березі за 549 км від гирла – Кременчуцький порт, а за 437 км від гирла на правому березі – Дніпродзержинський порт. У вантажообігу цих трьох портів основне місце посідають будівельні матеріали, брухт, шлаки.

Дніпропетровський порт розташований за 399 км від гирла Дніпра. Цей порт відправляє вугілля та інші матеріали, а приймає кварцити, плодоовочеву продукцію тощо.

Запорізький порт розташований на лівому березі Дніпра за 312 км від гирла. Основні вантажі, які відправляються, – залізна руда і вугілля.

Херсонський порт також належить до основних у Дніпровському басейні. Він розкинувся на правому березі Дніпра за 28 км від його гирла на стику річкових і морських шляхів. Звідси відправляються боксити, овочі і баштанні культури, промислові і продовольчі товари. Приймає цей порт здебільшого вугілля, будівельні матеріали, зерно тощо.

УЗАГАЛЬНЕННЯ

Водний транспорт є найдешевшим видом транспорту і поділяється на морський та річковий.

За обсягами перевезень водний транспорт України поступається іншим видам транспорту, випереджаючи тільки авіаційний.

Роль водного транспорту України визначається передусім його участю у вантажних перевезеннях.

Ключові терміни і поняття

Водний транспорт морський транспорт каботажні перевезення малий каботаж великий каботаж річковий транспорт

Самоперевірка

За додатковими джерелами підготуйте коротке повідомлення про перспективи розвитку водного транспорту в Україні.

Порівняйте переваги й недоліки автомобільного й водного видів транспорту. Який з них і чому, на вашу думку, доцільно розвивати в Україні? Поясніть, у яких випадках ви скористалися б водним транспортом, а в яких обрали б інший вид сучасного транспорту.

Знайдіть і покажіть на карті найближчі до вашої місцевості морські та річкові порти.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 4,50 out of 5)


Водний транспорт - Географія


Водний транспорт