Урок 90
Тема. Вправи на закріплення знань про правила перевірки ненаголошених е, и в корені слова. Складання усної розповіді на тему “Зустріч птахів”
Мета: продовжувати формувати вміння перевіряти ненаголошені е, и в корені; розширювати лексичний запас учнів; формувати навичку роботи з орфографічним словником; виховувати повагу до старших, до народних традицій, любов до природи і праці.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
1. Перевірка домашнього завдання (вправа 129)
– Назвіть
– Назвіть корені у парах слів.
2. Хвилинка чистопису
– Запишіть і позначте корінь у споріднених словах.
– Які вироби з борошна можна купити в магазині “Хліб”? (У магазині “Хліб” можна купити хлібину, батон, печиво, пряники.)
– А що означає слово хліб у цьому реченні?
За селом, куди не кинеш оком, – все хліба, хліба. (Поля, засіяні житом, пшеницею)
3. Самостійна робота (вправа 134)
– Які перевірні слова допомогли вам визначити пропущену букву?
–
III. Закріплення вивченого матеріалу
1. Коментоване письмо (вправа 138)
– Прочитайте колискову. Кому з вас співали колискові?
– Пам’ятаєте їх? Про що вони? Розкажіть.
– З тексту нашої колискової треба виписати слова, в яких необхідно перевіряти написання букв е, и в корені за правилом. (Летять, землі, лебедята, питати, весни) Доберіть їх.
– Написання якого слова треба запам’ятати або перевіряти за словником? (Дитя) Відкрийте орфографічні словники і знайдіть це слово.
2. Колективний аналіз текстів (вправи 137, 136)
– Для вас бабусі співали колискові. А от що зробила для свого онука Юркова бабуся, прочитайте у вправі 137.
– Який зачин у тексті? А кінцівка? Для чого вжито в тексті виділені слова?
– Що вас найбільше вразило в цьому тексті?
– Опишіть так, як запам’ятали, руки бабусі.
– Як ви зрозуміли бабусині слова? Прочитайте їх ще раз.
– А навіщо Юркові був потрібен голуб? Як ви думаєте?
– Пошукайте відповідь у вправі 136. Прочитайте текст.
– Навіщо ж випікали пташок із тіста?
– Як закликали пташок?
– Спишіть речення, у якому є звертання до жайворонків.
– Доберіть усно перевірні слова до тих, у яких пропущені букви. Запишіть слова зі вставленими буквами.
3. Зустріч із юннатами (театралізація)
– Заходьте, будь ласка. Ми вас слухаємо.
Юннати. Ми – юннати, юні натуралісти, юні любителі природи. Ми принесли вам листівки-запрошення. Незабаром буде свято, але щоб узяти в ньому участь, треба підготуватися. Як?
Здогадайтесь за малюнком на листівці. А ми пішли далі. На нас чекає ще багато цікавих справ.
– Складіть розповідь про те, як учні готуються до зустрічі птахів.
– Яке речення про підготовку до зустрічі птахів запишемо? (Усі дружно готуються зустріти птахів.)
4. Самостійна робота (вправа 133)
– Зачитайте перевірні слова і літери, які вставили.
IV. Підсумок уроку
– Як треба перевіряти ненаголошений голосний звук [е], [и] в корені?
– Як називаються слова, які допомагають вставити пропущені букви?
– Коли перевіряємо написання слів за словником?
– За яким саме?
V. Домашнє завдання з інструктажем
Правило, с. 57, вправа 140.