Зустріч 41. ЯК ЗНАЙТИ УКРАЇНУ НА КАРТІ?
Мета: поглибити знання учнів про розташування України на карті світу, півкуль і Європи; під час практичної роботи допомогти школярам уявити протяжність кордонів України; закріплювати вміння працювати з контурною і фізичною картами; прищеплювати любов до Батьківщини.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Розгадування кросворда
1. Зменшена в мільйони разів модель Землі. (Глобус)
2. Зменшене в багато разів зображення всієї
3. Держава, яка має найдовший спільний кордон з Україною. (Росія)
4. Частина світу, на якій розташована наша Батьківщина. (Європа)
5. Столиця нашої Батьківщини. (Київ)
6. Найбільша річка України? (Дніпро)
7. Найвища точка українських Карпат. (Говерла)
– Яке слово прочитали по вертикалі? (Україна)
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся… (Учні читають рубрику “Ти дізнаєшся”.)
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Бесіда з елементами розповіді
Різні в світі є країни, різні люди є на світі.
Різні
Є з усіх одна країна найрідніша нам усім.
То – прекрасна Україна, нашого народу дім.
– У якій частині світу ми живемо?
– У якій півкулі знаходиться Європа?
– Покажіть на карті світу Європу.
– Чи можна визначити, де розташована Україна? Чому?
– Покажіть на карті півкуль Європу.
– Чи можна визначити, де розташована Україна? Чому?
– На якій же карті можна добре побачити всю Україну?
– Погляньте, діти, на карту України.
Ось зазначені межі української землі, де з давніх-давен жив і зараз живе український народ. Величезні простори займає наша країна. Якби ми задумали пройти пішки із заходу на схід, то для цього знадобилося б близько 100 днів, бо простір цей протягнувся на 1300 км зі сходу на захід, а з півночі на південь – на 900 км.
Нині площа України становить 603,7 тис. км2. Розмірами території вона поступається лише Росії та Казахстану, а в Західній Європі (показати на карті) перевищує площу країн – Франції, Іспанії. Межує з Польщею, Угорщиною, Румунією, Словаччиною, Молдовою, Білоруссю, Росією.
Загальна довжина кордонів – близько 6400 км, у тому числі із країнами далекого зарубіжжя – 1250 км. 1050 км кордонів України припадає на моря.
На заході Україна межує з Польщею, Румунією, Словаччиною. На південному заході – з Молдовою, а на півночі – з Білоруссю. На південному та північному сході – з Росією.
Крайнім східним пунктом є селище міського типу Мулеве Луганської області, а крайнім західним пунктом – м. Чоп Закарпатської області. Крайня північна точка – с. Муравії Чернігівської області, а південна – мис Сарич у Криму. На південному сході Українських Карпат знаходиться умовний центр Європи.
Земна поверхня України є різноманітною. Є тут і гори, і рівнини, і долини, і яри. Через землю України на південь несе свої води величавий сивий Дніпро, що впадає в Чорне море. З півдня нашу Вітчизну омиває ще одне море – Азовське. На заході піднімають у небо свої вершини гори Карпати.
На півночі ростуть густі ліси – це Полісся, а далі на південь поступово змінюються природні пейзажі, переходячи у степ.
В Україні є безліч річок, озер, водосховищ, ставків. Лише річок налічується 71 0001 На кожний квадратний кілометр території припадає 250 м річок. Найбільшими є Дніпро, Дністер, Південний Буг, Сіверський Донець, Дунай.
Дніпро (довжина 2285 км) – третя після Волги і Дунаю річка Європи. Вона бере початок у Росії і несе свої води до Чорного моря через Росію, Білорусь, Україну. Наші предки називали цю річку Данапріс, що означає “вічна вода”. Друга назва Дніпра – Славутич, від слова “слава”. Серед 847 приток є такі великі річки, як Прип’ять і Березина, Сож і Десна.
Понад 95 % території України – рівнина. Височини займають четверту частину рівнин. Гори знаходяться тільки на крайньому заході (Карпати) та півдні (Кримські).
Найбільшими містами України є Київ, Харків, Дніпропетровськ, Донецьк, Одеса, Запоріжжя. Це – міста-мільйонери. Також великими містами є Львів, Миколаїв тощо.
Нам пощастило жити на цій чудовій землі, милуватися її красою, користуватися її дарами.
Чудові заповідні землі, природа сіл, малих та великих міст нині потребують кмітливих і дбайливих господарів. Природа чекає від нас чуйності, доброти й розуму.
Різні в світі є країни,
Гарні є, і є багаті,
Та найкраще – в Україні,
Бо найкраще – в рідній хаті.
2. Практична робота
– Знайдіть Україну на карті світу, півкуль і Європи.
– Порівняйте зображення нашої країни на карті світу, карті півкуль і Європи та карті України.
На якій же карті можна добре побачити всю Україну, її кордони з іншими країнами, моря, річки, болота, водосховища, великі міста, гори, височини та низовини? Чому саме?
Учні за вказівкою вчителя розглядають фізичну карту України.
– Чому на карті півкуль багато блакитного кольору, а на фізичній карті України – мало?
– Які кольори переважають на фізичній карті і чому?
– Покажіть на карті, де розташована Україна.
– Які гори простяглися на території України?
– Які ріки протікають? Яка з них є найбільшою?
– Куди впадають ці річки?
– З якими державами межує Україна? Покажіть їх розташування на карті.
– З якою країною кордон України є найдовшим, а з якою – найкоротшим?
– Які моря омивають територію країни на півдні? Покажіть їх.
– Чи є в Україні гори? Які?
– Яке місто є столицею нашої держави?
– Які міста є найбільшими в Україні?
3. Робота за підручником (с. 130-131)
Вправа “Мікрофон”
Учні відповідають на запитання рубрики “Пригадай”.
– Прочитайте і запам’ятайте висновки у рубриці “Сторінками Книги корисних знань про Україну”.
– Прочитайте розповідь козака Подорожника.
– Що таке рельєф?
– Яка форма поверхні переважає в нашій країні?
Робота в парах
Учні працюють за завданнями підручника.
Учитель пропонує учням роздивитися репродукцію картини відомого українського художника Сергія Васильківського “Український пейзаж” та з’ясувати, яка форма земної поверхні на ній зображена.
– Прочитайте і запам’ятайте висновки у рубриці “Сторінками Книги корисних знань про Україну”.
4. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Практична робота “Нанесення на контурну карту кордону України та її столиці”
– Відгадайте загадку: “Держави без людей, міста без будівель, ліси без дерев, моря без води. Що це?” (Географічна карта)
– Візьміть указку (олівець) і проведіть нею по всіх кордонах України. (Один учень працює з картою України на дошці, решта – з картами в зошиті.)
– Яке місто є столицею нашої держави?
Учні самостійно наносять на контурну карту кордон України та її столицю.
Гра “Так чи ні?”
Учитель називає країну, а учні мають визначити, чи є вона сусідом України.
2. Робота в парах
– У якій півкулі знаходиться на карті наша Батьківщина?
– На якому материку ми живемо?
– Яка країна межує з Україною на півночі?
– З якою державою Україна межує на сході?
– Яка найбільша річка України?
– Як називається столиця України?
– Якими морями омивається Україна?
3. Складання “павутинки”
– Складіть “павутинку”, з якими державами межує Україна.
4. Гра “Добери словечко”
– До поданих загальних назв доберіть іменники – власні назви.
Місто – … (Київ, Львів…).
Письменник – … (Леся Українка, М. Стельмах…).
Річка – … (Бистриця, Буг…).
Країна – … (Україна, Канада…).
Області України – … (Одеська, Вінницька…).
5. Гра “Кінцівки”
– Доповніть речення.
– Найвища гірська вершина в Україні – … (Говерла).
– Найвища гірська вершина в Криму – … (Роман-Кош).
– Найглибше озеро в Україні – … (Світязь).
– Найдовша ріка в Україні – … (Дніпро).
– Символічний знак держави – … (герб).
– Межа між державами – … (кордон).
– Полотнище синьо-жовтого кольору – … (прапор).
– Кущ із червоними ягодами, народний символ України – … (калина).
6. Гра “П’ять речень”
Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
– У якій частині Європи розташована Україна?
– Якою вона є за площею серед країн Євразії та серед країн світу?
– З якими державами межує Україна?
– Кордон з якою державою є найдовшим?
– Якими морями омивається Україна?
– Скільки держав межують з Україною? (Сім)
– Яка довжина всього кордону України? (7643 км)
– Покажіть на карті Україну і її столицю.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 130-131.