Тема 8. Особливості усного професійного спілкування
План:
1. Загальні ознаки усного мовлення.
2. Характеристика видів усного професійного спілкування (прийом відвідувачів; телефонна розмова, телефонний етикет; ділові засідання, етика ділового спілкування).
3. Усне публічне мовлення. Жанри та види публічних виступів. Окремі зауваження до мови публічного виступу.
4. Орфоепічні та акцентологічні норми в усному спілкуванні.
5. Засоби милозвучності української мови.
6. Поняття про мовний етикет та різноманітність його
1. Загальні ознаки усного мовлення
СУЛМ є мовою державного спілкування, спілкування людей у різних сферах діяльності, мовою художньої літератури і мистецтва, науки й освіти, кіно, радіо і т. д. Отже, обслуговує культурне життя. Проте кожна з галузей має свої особливості, зумовлені функціонуванням усної та писемної мови.
В усній, що обслуговує побутові й виробничі потреби суспільства, переважає лексика побутового й виробничого характеру, використовуються розмовні, експресивні, короткі прості, особливо неповні речення, бо в усному мовленні думка зрозуміла з півслова і може бути доповнена
В писемній, яка розрахована на спілкування з необмеженою кількістю людей і не може користуватися додатковими засобами, вживаються прості й переважно складні речення, наявність яких зумовлена потребою точно і повно оформити складну думку, різноманітні обставини й означальні звороти, вставні слова і речення, більш ретельним є добір лексичних засобів. Роль писемної мови велика: допомагає зберегти створені віками цінності, закріпити засоби й прийоми зразкового висловлювання. Без письма літературна мова не могла б розвиватися, досягнути високого рівня, як і без усного мовлення, писемна мова б застигла на своєму початковому рівні. Писемне мовлення – мовлення. зафіксоване на папері. Воно є. вторинною формою.