Мета: ознайомити учнів із правописом закінчень іменників чоловічого роду з основою на – ар, – яр у родовому й орудному відмінку; формувати вміння працювати з орфографічним словником для перевірки правопису закінчень іменників з основою на – ар, – яр; виховувати повагу до людей будь-якої професії.
Хід уроку
ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Ось і знов дзвінок лунає,
Мелодійно і срібно звучить.
Він до класу дітей скликає,
Щоб успішно нового вчить.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ Перевірка домашнього завдання (вправа 133,
Фронтальна перевірка.
Гра “Кращий стрілець”
– Укажіть стрілками, яке закінчення в орудному відмінку однини мають подані іменники.
Олень | -ом |
Душ | |
Гай | |
Кут | |
Меч | -ем |
День | |
Чай | |
Дуб | |
Кущ | -єм |
– Поясніть свій вибір.
Каліграфічна хвилинка
– Запишіть каліграфічно.
Хай над нашим рідним краєм пісня радісна звучить.
– Яке це речення за метою? за інтонацією?
–
– Доберіть до нього синоніми.
Гра “З якої професії?”
– Назвіть, з якої професії прийшли в життя подані прислів’я та приказки.
- З поганої вівці хоч вовни жмут. (Вівчар) Жартуй, глечичок, поки вушко одірветься. (Гончар) От що вийшло: ні тарантас, ні дишло. (Столяр) Порожня бочка гучить, а повна мовчить. (Бондар)
– Спробуйте поставити відгадки в родовий й орудний відмінки однини.
– Яких труднощів зазнали?
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні на уроці ми з’ясуємо, як пишуться іменники чоловічого роду з основою на – ар, – яр в родовому й орудному відмінку однини.
СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ Колективна аналітична робота за вправою 134 (с. 63)
Об’єднавшись у групи, учні розглядають таблицю.
З’ясовують, які закінчення мають іменники чоловічого роду з основою на – ар, – яр у родовому й орудному відмінку однини.
Ознайомлення з правилом (с. 63) Робота за орфографічним словником (за вправою 135, с. 64) Фізкультхвилинка
Щось не хочеться сидіти –
Треба трохи відпочити.
Руки вгору, руки вниз,
На сусіда подивись.
Руки вгору, руки в боки,
Всі зробіть чотири кроки.
Руки вгору підніміть,
А тепер їх опустіть.
Так повторим кілька раз.
За роботу – все гаразд.
УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ Самостійна робота за вправою 136 (с. 64) Перевірка виконаної роботи Гра “Я – тобі, ти – мені”
Учитель називає іменник, а учень ставить його в орудний відмінок однини. Учень, плащ, авіатор, водій, слюсар, камінь, лікар, край, директор.
Робота в парах. Складання діалогу
– Які професії ти знаєш?
– Яка професія тобі подобається?
– Що ти можеш про неї розповісти?
– Ким ти мрієш стати?
– Яка професія у твоєї мами?
– Ким працює тато?
ПІДСУМОК УРОКУ
– Що нового дізналися на сьогоднішньому уроці?
– Як слід перевіряти правопис закінчень іменників чоловічого роду з основою на – ар, – яр?
– Що найбільше сподобалося на уроці?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа 137 (с. 64).