Тема: Закріплення вивченого про роль суфіксів у словах
Мета: закріпити алгоритм визначення суфіксів у словах; вчити пояснювати значення, якого надають словам суфікси зменшення, здрібнілості, пестливості; розвивати мовлення учнів, фонематичний слух; збагачувати словниковий запас; виховувати любов до всього живого.
Тип уроку: урок формування мовної компетенції.
Обладнання: підручник, зошит.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
Ось дзвінок сигнал подав –
До роботи час настав.
Ось і ми часу не гаймо,
А урок
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Перевірка домашнього завдання (с. 88, впр. 208)
2. Каліграфічна хвилинка
Щ щ Щщ Ща ощ ще щі
Щиглик якщо товариш
Щастя не купується, а здобувається в праці.
– Накресліть схему речення; доберіть слова, близькі за значенням до слова праця.
3. Словникова робота
Творчий диктант
Учитель читає пояснення до словникового слова, учні відгадують, про яке слово йдеться, і записують його.
– Предмет, який допомагає сховатися від дощу. (Парасолька)
– Столиця України. (Київ)
– Перший день тижня. (Понеділок)
–
– Виріб із борошна з начинкою. (Пиріг)
– Перший місяць осені. (Вересень)
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні на уроці ви більше дізнаєтеся про роль суфіксів у словах.
IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Вибіркове списування (с. 88, впр. 210)
– Прочитайте текст.
– Випишіть підкреслені слева. Позначте суфікси.
– Визначте, якого значення вони надають словам.
2. Робота в групах (с. 88-89, впр. 211)
– Прочитайте текст.
– Яка його тема?
– Спишіть текст. Підкресліть слова із суфіксом – ик-. Позначте цей суфікс. Якого значення він надає словам?
– Запишіть, де можна, ці слова із суфіксом – ищ-. Якого значення набудуть слова із суфіксом – ищ-?
3. Фізкультхвилинка
Ось до лісу ми дійшли,
Потім ми лісочком йшли
І грибочок там знайшли.
Нагнулися, підняли,
У кошик поклали
І рушили далі.
Ми лісочком йшли,
Малинку знайшли.
Дотягнулися, зірвали
У кошик поклали
І рушили далі.
Ми лісочком йшли,
Пташеня знайшли.
Нахилилися, підняли,
В гніздечко поклали
І рушили далі.
4. Робота за вправою 212 (с. 89)
– Прочитайте текст. Доберіть відповідну інтонацію. Які слова підказали вам інтонацію?
– До слів мала, сама, яблуня, дзьоб спишіть із тексту споріднені слова. Позначте в них суфікси. Якого значення вони надають словам?
5. Робота в парах
– Доповніть слова потрібними суфіксами. Позначте їх.
Їжач.. – невеличка дика тварин… Все тільце його вкрито сірою колючою шуб..ою. Маленький нос.. схожий на п’ятач.. Оченята круглі, мов намист..и. У їжач..а маленькі ніж..и.
V. ПІДСУМОК УРОКУ
– Що вивчали на уроці?
– Що для вас було новим?
– Які ви знаєте суфікси? Якого значення вони надають словам? Наведіть приклади.
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 89, впр. 213. Спишіть слова. Позначте суфікси, які надають словам значення згрубілості.