Мета: ознайомити учнів із чергуванням кінцевих приголосних [г], [к], [х] на [з’], [ц’], [с’] перед закінченням – і в іменниках різного роду; формувати вміння й навички застосування правила для пояснення правопису іменників у давальному та місцевому відмінках однини; розвивати увагу, спостережливість; виховувати старанність.
Хід уроку
ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ Перевірка домашнього завдання (вправа 145, с. 67)
– Зачитайте складені речення.
Взаємоперевірка робіт.
– Перевірте одне в одного
Каліграфічна хвилинка
– Запишіть каліграфічно, розкриваючи дужки.
(В) портфелі, (в) ночі, (в) ранці, (в) день, (в) зимку.
– Поясніть правопис записаних слів.
– Доберіть спільнокореневі слова до слова взимку.
Творча робота
– Утворіть словосполучення. Виділіть закінчення. Визначте відмінок іменників.
Пливти (море) – …
Захоплюватися (мистецтво) – …
Жити у (місто) – …
Стояти біля (вікно) – …
Радіти (життя) – …
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні на уроці ми поговоримо про
СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ Аналітико-пошукова групова робота (за вправою 147, с. 67-68)
Ознайомлення учнів з таблицею
– Про що дізналися з таблиці?
– За власними спостереженнями сформулюйте правило про зміну кінцевих приголосних основи в іменниках різного роду в давальному і місцевому відмінках однини.
– Звірте свої висновки із правилом на с. 68.
Тренувальна вправа 148 (с. 68)
Читання іменників, поданих у підручнику
– Подані іменники поставте в давальному і місцевому відмінках однини.
– Підкресліть звуки, що чергуються.
Фізкультхвилинка УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ Вузлики на пам’ять
– Вставте пропущені букви. Визначте відмінок іменників.
Як виконуєш завдання,
Не забудь про чергування:
Як поріг – то на поро..і,
Ну, а ріг – пиши на ро..і,
Коли вухо – то у ву..і,
А кожух – то на кожу..і,
Як урок – то на уро..і,
Око – порошинка в о..і.
- Виразне читання вірша Алли Свашенко. Колективне заучування вірша.
– Назвіть іменники в місцевому відмінку однини.
– Поясніть їх правопис.
– З одним із них складіть та запишіть речення.
Робота за вправою 149 (с. 68)
Учні читають текст, розкриваючи дужки.
– Які незрозумілі слова зустрілися вам у тексті?
- Вибіркове списування речень з іменниками у дужках. Робота з підкресленими іменниками за підручником. Граматичний розбір першого й останнього речення.
(Цієї ночі нарешті Випав сніг. Пухнасті Красуні Падають і Обліплюють все навколо.)
– Назвіть однорідні члени речення в останньому реченні.
– Якою частиною мови вони виражені?
Вибірковий диктант
– Послухайте і відгадайте загадки.
– Запишіть іменники, у яких чергуються приголосні звуки. Підкресліть чергування.
- Літом у шубі, зимою в шапці. (Дерево) Коло бабусі сидить дід в кожусі, проти печі гріється, без водички миється. (Кішка) Довгі ноги, довгий ніс,
По болоті ходить скрізь. (Лелека)
- Два брати через гору живуть і ніколи один до одного в гості не ходять. (Очі) Якби не було його, не сказав би нічого. (Язик) Спритний майстер у стрибках:
На деревах, по гілках.
Вся руда, пухнастий хвіст,
Рідний дім для неї – ліс. (Білка)
- У лісі зростав,
У столяра побував,
В кімнаті оселився,
Полотном укрився. (Стіл)
ПІДСУМОК УРОКУ
– Що цікавого дізналися на уроці?
– У яких відмінках іменників відбувається чергування кінцевого приголосного основи [г], [к], [х] на [з’], [ц’], [с’]?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа 150 (с. 69).