БУДОВА СЛОВА. СЛОВОТВІР. ОРФОГРАФІЯ
УРОК № 94
Тема. Зміни приголосних при творенні слів. Тренувальні вправи
Мета: закріпити в пам’яті школярів випадки чергування приголосних; домогтися правильного написання ними приголосних у словах при чергуванні; виховувати в учнів інтерес до української мови та поглиблювати знання про неї.
Обладнання: підручник, тексти вправ.
ХІД УРОКУ
I. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАННЯ ШКОЛЯРІВ
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
1. Перевірка домашньої
2. Робота біля дошки.
Завдання: утворити від поданих слів прикметники за допомогою суфікса – ськ-. Записати їх у три колонки: у першу – ті, в яких внаслідок злиття двох приголосних утворився суфікс – зьк-; у другу – із суфіксом – цьк-; у третю – із суфіксом – ськ-.
Киргиз, читач, товариш, матрос, Прага, чумак, Золотоноша, чуваш, чех, Рига, латиш, Устилуг.
3. Творча робота.
Завдання I: подані словосполучення замінити одним словом – іменником із суфіксом – ин-(а).
Київська область, Волинська область, Черкаська область, Дніпропетровська область, Хмельницька область,
Завдання II: записати прикметники, утворені від поданих слів за допомогою суфікса – н-. Підкреслити орфограми. З утвореними прикметниками скласти словосполучення. З трьома словосполученнями придумати речення.
Мука, вулиця, оптика, пшениця, серце, лексика, місяць, торік, яйце, фонетика, сонце.
4. Робота біля дошки.
Завдання: виправити допущені у творенні слів помилки.
Ольгин зошит, студенцький квиток, гарне товаришство, пражське печиво, Запоріжська Січ, пшенишне борошно, фонетишний розбір, аптешний кіоск, гомінливе птацтво, казатський одяг.
5. Робота в зошитах.
Завдання I: переписати речення (записані на дошці), розкриваючи дужки.
Вже не вперше з (Запорож+ської) Січі прилітали на Україну орли-запорожці на поміч поневоленим братам. (А. Кащенко.) (Гігант+ські) мечі прожекторів метушливо сікли хмари. (Л. Смілянський.) (Птах+ство) веселе примовкло. (П. Тичина.) Скільки краси в (товариш+стві), в любові людини до людини! (О. Довженко.) Ті очі (юнак+ські) я бачу й сьогодні, і потиски (брат+ські) горять у долоні. (П. Воронько.) І в боротьбі з (боягуз+ством) потрібна мужність. (Народна творчість.)
Завдання II: записати групами спільнокореневі слова (записані на дошці), в яких чергуються приголосні [г], [к], [х] – [ж], [ч], [ш] – [з], [ц], [с].
Зразок: горох – горошина – в горосі.
Крижина, в оці, крига, мушка, плуг, жінчин, око, муха, очний, плужок, книзі, ручка, рука, мусі, кризі, на плузі, жінка, книжечка, жінці, книга, руці, козак, на розі, пастух, бік, у русі, пастуше, козаче, друг, на боці, ріг, рух, друже.
6. Робота за підручником.
Вправа 617 (письмово).
IV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підручник, § 68, вправа 618.