Мета: вдосконалювати вміння учнів визначати рід і число іменників, змінювати іменники за числами; розвивати мовлення школярів; виховувати пильність у поводженні з вогнем.
Хід уроку
ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ Перевірка домашнього завдання (вправа 108, с. 52)
Перевірка складених текстів.
– Назвіть іменники середнього роду.
Пояснювальний диктант
СІРНИКИ – НЕ ІГРАШКА
Одного разу захотілося хлопчикові погратися сірниками. Він запалив сірник і розгублено кинув його на підлогу. Почав горіти
– Підкресліть іменники. Визначте їх рід.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні на уроці ми пригадаємо, як визначати число іменників, змінювати число іменників за змістом.
СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ Робота за вправою 109 (с. 53)
Учні виразно читають вірш Н. Красоткіної та добирають до нього заголовок.
- Визначення числа іменників.
Учитель повільно читає вірш, а учні виписують у дві колонки іменники: у першу записують
– Позначте закінчення іменників.
– Як можна визначити число іменників?
- Звуко-буквений аналіз виділених слів.
– Пригадайте правило вживання апострофа.
Коментоване виконання вправи 110 (с. 53)
- Ознайомлення учнів з текстом.
– До якого стилю належить поданий текст? (Науково-популярного)
– Які українські страви любите ви?
- Списування тексту з коментуванням. Визначення роду виділених іменників.
Вибірковий диктант
– Випишіть іменники, що вживаються лише у множині.
Автомобілі, граблі, валянки, вила, гирі, проводи, ворота, шахи, чергові, вершки, ножиці.
Фізкультхвилинка УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ Гра “Ланцюжок”
– Відгадайте загадки. Визначте рід, число іменників-відгадок. Поясніть їх правопис.
Грають три команди. Кожна відгадує по одній загадці. Виграє команда, яка відгадала більше загадок.
- Весь світ годую, а сама не їм. (Земля) Зубів не має, а кусає. (Кропива) Довгі вуха має, швидко в лісі стрибає. (Заєць) У світі одна – всім потрібна вона. (Батьківщина) Не золоте, а найдорожче. (Життя) Як подивишся на нього,
Бачиш в нім себе самого
Отаким, яким буваєш.
Що це, друже? Відгадаєш? (Дзеркало)
Усне виконання вправи 111 (с. 53-54)
Мовчазне читання тексту учнями
– Знайдіть іменники, вжиті у множині.
– Поставте їх в однину.
Робота в групах
1-ша група
– Прочитайте, розкриваючи дужки. Змініть число іменників за змістом. Укажіть їх рід.
Зацвіли усі (діброва)______
І (долина)______, і (луг)__ ,
І (річка)_______ синіють знову
І не входять в (берег)_____.
2-га група
– Прочитайте, розкриваючи дужки. Змініть число іменників за змістом. Укажіть їх рід.
Україна – це тихі (вода)______ і ясні (зоря)_ , зелені (сад)_ і білі (хата)____________________ , лани золотої (пшениця)______. Україна – розкішний вінок з рути і (барвінок) .
3-тя група
– Прочитайте, розкриваючи дужки. Змініть число іменників за змістом. Укажіть їх рід.
Навесні швидко тане останній (сніги)______. Звучать дзвінкі (струмочок)_____. Уже зазеленів (степи)____. На (дереві)________набухли бруньки. З’явилися перші (квітка)_____.
Звітування груп ПІДСУМОК УРОКУ
– Що повторили на уроці?
– Які цінні думки запам’ятали?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа 112 (с. 54); виконати звуко-буквений аналіз виділених слів із вправи 111.