Урок 71
Тема. Багатозначні дієслова. Складання опису зовнішності людини
Мета: вчити ставити питання до дієслів; формувати вміння складати опис зовнішності людини, добираючи найбільш влучні слова для вираження своєї думки; розвивати зв’язне мовлення учнів; виховувати увагу, кмітливість, чуйність.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
1. Перевірка домашнього завдання (вправа 25)
– Які слова – назви дій ви підкреслили?
– Як ви поділили для переносу слова Андрійко та візьми?
2.
Чя дя ся обличчя
– Напишіть рядок буквосполучень і введіть їх у слова. (Узбіччя, дякувати, сміється)
– Зі словом обличчя складіть і запишіть речення. (У Марійки смагляве обличчя.)
III. Повідомлення теми й мети уроку
– Сьогодні ми продовжимо знайомитися зі словами – назвами дій, не тільки близькими й протилежними за значенням. Ми з’ясуємо, що є багатозначні слова – назви дій. Також будемо вчитися складати описи людей. І сьогодні опишемо Гриця, про якого ви читали в домашній вправі.
IV. Робота над вивченням нового матеріалу
1. Складання опису зовнішності
– Користуючись матеріалом вправи 25 та малюнком на с. 15, усно складіть коротенький опис Гриця.
Яке у Гриця обличчя? Яке волосся? (У Гриця личко світле, чубчик золотавий.)
– Який на ньому одяг? (Він одягнений у зелену футболку із жовтими смужками, у жовті штанці.)
– У що хлопчик взутий? (Взутий у блакитно-білі черевики.)
– Кого тримає Гриць на руках? (На руках Гриць тримає біленьке кроленя.)
– Спираючись на питання у вправі 26, запишіть короткий опис хлопчика у зошит.
2. Колективна робота з підручником (вправа 28)
– Прочитайте речення і простежте, які різні дії означає слово іде.
– У кожному реченні слові іде замініть іншим, близьким за значенням. (Падає сніг. Пливе пароплав. Їде поїзд. Настає весна. Минає час. Відбувається концерт.)
– Запишіть утворені речення.
– Який висновок із цієї вправи ми зробимо? (Слово іде має не одне, а кілька значень, бо його вживають і замість пливе, і замість лине, і замість минає, і замість відбувається.
Значить, його можна назвати багатозначним.)
– Наведіть свої приклади багатозначних назв дій. (Читати книжку, читати сліди; пливе спортсмен, пливе хмарка; ударив кулаком, ударив грім, ударили барабани.)
3. Фізкультхвилинка
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Вибірковий диктант
– Випишіть слова – назви дій з прочитаного мною тексту.
ЖАРТ
Іринка проснулась, вдяглася і взулась,
Вмилась, попоїла, під вишнею сіла.
Позіхнула ліниво, зітхнула тужливо,
Лягла коло хати під вишнею спати.
(С. Косенко)
– Прочитайте слова, які ви виписали. (Проснулась, вдяглася, взулась, вмилась, попоїла, сіла, позіхнула, зітхнула, лягла, спати)
– До яких із них у першому реченні можна дібрати слова, близькі чи протилежні за значенням? (Проснулась – прокинулась – заснула; вдяглася – вбралася – роздяглася; взулась – роззулась; вмилась – причепурилась; попоїла – поснідала; сіла – встала)
2. Колективна робота з підручником (вправа 27)
– Підготуйтеся і прочитайте вірш хором.
– Поставте питання до виділених слів. (Що робитимемо? – Будемо зростати, жити)
– Вивчіть вірш напам’ять. Підготуйтесь записати по пам’яті два останні рядки. (Будемо Вітчизні вірно служити.)
– Перевірте написане за підручником.
VI. Підсумок уроку
– Що вас найбільше зацікавило на уроці?
– Які бувають за значенням слова – назви дій? (Близькі, протилежні, багатозначні)
– Наведіть приклади.
VII. Домашнє завдання з інструктажем
Вправа 29.