Урок 84
Тема. Голосні звуки. Позначення їх буквами на письмі. Позначення голосних звуків буквами я, ю, є, ї (на початку складу).
Перенос слів із буквосполученням йо. Вимова і правопис слів обрій, горизонт, виднокруг
Мета: з’ясувати спосіб творення голосних звуків і позначення їх на письмі буквами я, ю, є, ї; сформувати вміння визначати кількість складів за кількістю голосних звуків; вчити правильно переносити із рядка в рядок слова з буквосполученням йо; навчити правильно вимовляти й писати слова обрій, горизонт, виднокруг.
ХІД
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
1. Перевірка домашнього завдання (вправа 87)
Прочитайте записані за алфавітом утворені слова з коренями – чер-, – дит-, – дуб-, – чит-.
– Які ви склали з ними речення?
2. Хвилинка чистопису
А е и і о у я ю є ї
– Запишіть буквений ряд. Скільки тут букв? (Десять)
– Що ви знаєте про них? (Позначають голосні звуки)
– Доберіть слова, щоб написані букви позначали наголошені звуки. (Сосна, небо, риба, літо, озеро, суп, яблуко, юшка, Єва, їжа)
– Назвіть наголошені звуки.
– Скільки тут різних
– Ви, напевно, здогадалися, що це всі голосні звуки української мови.
III. Повідомлення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
– Ще в 1 класі ми знайомилися з голосними звуками української мови і буквами, що їх позначають. Таких звуків, дійсно, шість, а букв – десять. Сьогодні ж ми з’ясуємо, коли букви я, ю, є, ї позначають два звуки, а коли – один, як переносити слова з буквосполученням йо, як правильно писати слова виднокруг, горизонт та обрій і що вони означають.
IV. Робота над вивченням нового матеріалу
1. Колективне складання звукових моделей слів. Пошукова робота
– Складіть звукові моделі слів, виходячи до дошки ланцюжком.
– Розгляньте слова першого рядка і скажіть, яка літера повторюється. (Літера я)
– Які звуки вона позначає в цих словах? ([а], [йа], [йа])
– А чим цікавий другий рядок? (У словах повторюється літера ю, яка позначає звуки [у], [йу], [йу].)
– А в третьому? (Літера є позначає звуки [е], [йе], [йе].)
– Що ви помітили? (У першому стовпчику літери я, ю, є позначають один звук, а в другому і третьому – по два.)
– Пильно придивіться, коли так відбувається. (Я, ю, є позначають два звуки, коли стоять на початку слова або після голосного.)
– Правильно, діти. Інакше кажучи, букви я, ю, є позначають два звуки, якщо стоять на початку складу: чи-та-[йе], сво-[йа], спі-ва-[йу].
– А що ж із четвертим рядком слів? (Там повторюється літера ї, котра завжди позначає два звуки [йі].)
– Отож, літера ї (де б не стояла) – на початку, в середині чи в кінці слова – завжди позначає два звуки – [йі].
2. Колективна робота з підручником (вправа 90)
– Прочитайте слова, протяжно вимовляючи останній голосний звук, і запишіть букву, якою він позначений.
[а] – а
[а] – я
[о] – о
[у] – у
[у] – ю
[е] – е
[е] – е
[и] – и
[і] – і
[і] – ї
– Який висновок можна зробити? (Голосних звуків в українській мові – 6, а букв на їх позначення – 10.)
– Прочитайте правило на с. 41 і запам’ятайте його.
3. Словникова робота
– Чи знайомі вам слова обрій, горизонт, виднокруг?
– Прочитайте їх у рамочці на с. 40.
– Ці три слова означають простір, який постає перед очима. Особливо цікаво спостерігати це на відкритій місцевості, тобто в полі, на морі, коли видно, де нібито земля сходиться з небом.
– Складіть із цими словами речення й запишіть.
– Слова обрій, горизонт і виднокруг… (близькі за значенням).
4. Фізкультхвилинка
5. Коментоване письмо (вправа 96)
– Прочитайте слова. Вимовте всі звуки і назвіть букви.
– Якими буквами позначається сполучення звуків [йо]? (Йо)
– Поділіть слова для переносу. (Ра-йон, Йо-сип, га-йок)
– Наведіть власні приклади. (Бо-йо-вий, ма-йор, га-йо-чок)
– Прочитайте друге правило на с. 42. Запам’ятайте його.
V. Закріплення вивченого матеріалу
Самостійна робота за варіантами (вправа 97)
– Прочитайте слова і знайдіть ті, які можна пов’язати за змістом. Запишіть утворені словосполучення. Підкресліть буквосполучення йо. (Майорить прапор, підйомний кран, гайові квіти, серйозна розмова)
– Поділіть для переносу слова гайові, серйозна. (Га-йо-ві, сер-йоз-на)
VI. Підсумок уроку
– Скільки голосних звуків в українській мові і які?
– А букв, які позначають ці звуки на письмі? Назвіть їх.
– Коли букви я, ю, є, ї позначають два звуки?
– Яка буква завжди позначає два звуки?
– Як треба переносити слова з буквосполученням йо?
VII. Домашнє завдання з інструктажем
Правила на с. 41, 42; вправа 82.