Фонетика. Орфоепія. Орфографія
Урок № 107
Тема. Контрольна робота № 7 з теми “Будова слова” (тестові завдання)
Мета:
– навчальна: перевірити знання учнів із теми “Будова слова”, вміння школярів виконувати тестові завдання, працювати самостійно;
– розвивальна: розвивати логічне мислення, навички самоконтролю, збагачувати словниковий запас;
– виховна: виховувати увагу до слова; пильність.
Внутрішньопредметні зв’язки: культура мовлення й стилістика.
Міжпредметні зв’язки: виконання
Обладнання: роздавальні матеріали (тестові завдання).
Тип уроку: урок перевірки знань та навичок.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
II. МОТИВАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
Ознайомлення з критеріями оцінювання тестових завдань закритої та відкритої форми. Проведення інструктажу щодо їх виконання.
Критерії оцінювання тестових завдань з теми: завдання 1-8 оцінюються максимально в 1 бал кожне, завдання 9 оцінюється максимально в 4 бали. Всього за виконані завдання максимально можна отримати 12
III. ВИКОНАННЯ ТЕСТОВИХ ЗАВДАНЬ
І варіант
> Завдання 1-8 мають по три варіанти відповіді, серед яких лише один правильний. Потрібно вибрати правильний варіант відповіді.
1. У якому рядку всі слова відповідають такій морфемній будові: префікс, корінь, суфікс, закінчення?
А Провулок, вибірково, легенький;
Б засніжений, налетіти, священний;
В весняний, похмуро, винахід;
Г прибережний, безмежний, обручка.
2. Префікс при – мають усі слова в рядку:
А пр..сісти, пр..звище, пр…подобний;
Б пр..землений, пр..йти, пр..рва;
В пр..красний, пр..мружити, пр..вітати;
Г пр..єднати, пр..лягти, пр..морський.
3. Спільнокореневими є всі слова в рядку:
А ніч, нічний, уночі;
Б сонце, сонця, на сонці;
В проводити, підводний, вода;
Г весна, навесні, весну.
4. У якому рядку всі слова відповідають такій морфемній будові: префікс, корінь, суфікс, закінчення?
А Прекрасно, сіренький, знання;
Б приміський, підберезник, перекручений;
В веселенький, винахід, надмірний;
Г беззахисний, невинно, розмова.
5. Яка морфема (значуща частина слова) служить для утворення форм одного й того самого слова?
А Суфікс;
Б префікс;
В корінь;
Г закінчення.
6. У якому рядку всі слова утворені за допомогою двох префіксів?
А Неперевершений, непримиренний, недійсний;
Б попривозити, позакривати, неподільний;
В позашлюбний, подорожний, непохитний;
Г ненормований, вирішити, знебарвлений.
7. Значущі частини слова, що служать для утворення нових слів, – це:
А префікс і суфікс;
Б префікс і корінь;
В суфікс і корінь;
Г суфікс і закінчення.
8. Префікс с – мають усі слова в рядку:
А..питати, ..шити, ..фотографувати;
Б..чесати, ..гуртувати, ..бігати;
В..пекти, ..трусити, ..кривдити;
Г..танцювати, ..чистити, ..тримати.
> Завдання 9 має на меті встановлення відповідності між рядками. До кожного рядка, позначеного цифрою, доберіть відповідник, позначений буквою.
9. Визначте, у яких реченнях виділені слова мають префікси:
1 роз-
2 без-
3 зі-
4 з
А А коли випадали погожі безхмарні дні, під сон цем на пагорбках з-під снігу проступали чорні лисини вологої землі (В. Нестайко).
Б А за річкою, попід кучерявим зеленим лісом, вся гора вкрита розкішними килимами ярини (М. Коцюбинський).
В Давно зібрали яблука в колгоспному саду, давно зжовкла на пасовиську трава (О. Донченко).
Г І над усім тим розкинулось погідне блакитне небо, лунає в повітрі весела пісня жайворонкова (М. Коцюбинський).
Д Шаблю на друга зніс побратим (А. Малишко).
II варіант
> Завдання 1-8 мають по три варіанти відповіді, серед яких лише один правильний. Потрібно вибрати правильний варіант відповіді.
1. У якому рядку всі слова відповідають такій морфемній будові: префікс, корінь, суфікс, закінчення?
А Сумно, прекрасно, розбитий;
Б беззубка, пролісок, перекручений;
В простенький, вимір, надзвичайний;
Г надбудова, невинно, розклад.
2. За допомогою якої морфеми (значущої частини слова) утворюємо нові форми слова?
А Кореня;
Б суфікса;
В префікса;
Г закінчення.
3. У якому рядку всі слова відповідають такій морфемній будові: корінь, суфікс, закінчення?
А Радість, розклад, чорнозем;
Б осінній, старанно, зелененький;
В столик, квітковий, молодець;
Г березовий, підземний, м’якенько.
4. Спільнокореневими є всі слова в рядку:
А сонце, сонечком, на сонці;
Б водний, водити, вода;
В читати, читанка, прочитаний;
Г пролісок, проліском, (у) проліску.
5. Укажіть рядок, у всіх словах якого правильно виділені закінчення:
А Коров [а], йду [чи], [сад]ок;
Б дитин [а], люби [ти], сиротлив [ий];
В учениц [я], квасол [я], городин [а];
Г весел [о] сух [ий], поміча [ти].
6. Префікс при – слід писати в усіх словах у рядку:
А пр..пишний, пр..йти, пр..йменник;
Б пр..єднання, пр..сісти, пр..мусити;
В пр..чепити, пр..багатий, пр..лягти;
Г пр..їхати, пр..міський, пр..добрий.
7. Спільнокореневими є слова в рядку:
А пролісок, проліском, (у) проліску;
Б водний, водити, вода;
В читати, читанка, прочитаний;
Г стежинка, на стежинці, стежинкою.
8. Знайдіть рядок, у якому всі слова мають префікси:
А Безсилий, премудрість, провесінь;
Б бережечок, рябенький, сизуватий;
В надвисокий, тихесенький, боєць;
Г обмеження, грушка, сестриця.
> Завдання 9 має на меті встановлення відповідності між рядками. До кожного рядка, позначеного цифрою, доберіть відповідник, позначений буквою.
9. Визначте, які префікси мають виділені в реченні слова.
1 пре-
2 при-
3 прі-
4 пере-
А Коли вранці дітки приходили в садочок, вони тихенько ставали біля відчиненого вікна і слухали, як співає соловейко (Б. Сухомлинський).
Б Життя прожити – не поле перейти (Прислів’я).
В Жінка запитала в нього прізвище, він суворо поглянув крізь скло великих окулярів (3 журналу).
Г Хай би мені серце з превеликої радості надвоє розірвалося, але знала б я, що була щаслива таким великим щастям, що більшого в житті й бути вже не може (Б. Лепкий).
Д Предметної розмови, на жаль, не вийшло.
IV. ПІДСУМОК УРОКУ
Рефлексія
– Які завдання були складними? Чому? З якими завданнями впоралися легко?
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
> Індивідуальне завдання з повторення вивченого матеріалу.
Оцінювання контрольного тесту
Тип завдання | Завдання закритої форми | ||||||||
З вибором однієї правильної відповіді | На встановлення відповідності | ||||||||
Номер завдання | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
Варіант 1 | Г | Г | А | Б | Г | Б | А | В | 1-Г, 2-А, 3-В, 4-Д |
Варіант 2 | Б | Г | В | В | В | Б | В | А | 1-Г, 2-А, 3-В, 4-Б |
Кількість балів | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 4 |
Повторення й узагальнення в кінці року