Тема. Множення у випадку кількох нулів у множнику. Розв’язування задачі двома способами (№№ 550-557).
Мета. Ознайомити учнів з випадком письмового множення, коли всередині першого множника є нулі: формувати уміння розв’язувати задачі двома способами.
Обладнання. Таблиця усних обчислень; картка для опитування; схема задачі.
Зміст уроку
І. Контроль, корекція і закріплення знань.
1. Перевірка домашнього завдання.
Зачитати результати обчислень у порядку зростання (№ 549).
(171; 13836; 137960; 248577)
2. Завдання для опитування.
А)
Б) Розв’язати задачу.
За течією катер пройшов 120 км зі швидкістю 30 км за годину. Проти течії що саму відстань він пройшов зі швидкістю 20 км за годину. Скільки всього часу потрібно було катерові, щоб подолати відстань туди і назад?
(120 : 30 + 120 : 20 = 10 (год).)
3. Картки для опитування.
№ 1
1) Обчисли.
13208 • 5; 6117 • 7.
(66040; 42819.)
2) Розв’яжи задачу.
Потяг проїхав 480 км зі швидкістю 60 км/год. Який шлях він пройде за той самий час, якщо рухатиметься зі швидкістю 70 км/год?
(Розв’язання: 70 • (480 : 60) = 560 (км).)
№ 2
1) Обчисли.
18304
(109824; 32956.)
2) Розв’яжи задачу.
Поштовий літак летить зі швидкістю 225 км/год, а автомобіль рухається втричі повільніше. Яка швидкість автомобіля? (Розв’язання: 225 : 3 = 75 (км/год).)
4. Усні обчислення.
А) Виконання вправи № 550.
Б) Задачі.
– Заєць стрибнув 6 разів, по 4 м кожного разу. Вовк таку’ відстань подолав за 3 стрибки. Якої довжини стрибок у Вовка? (4 • 6 : 3 = 8 (м).)
– Вовк і Заєць – сусіди по дачі. Довжина межі між дачами 24 м. Свою сторону Заєць відгородив парканом, закопуючи через кожні 4 м стовпець. Скільки всього знадобилося стовпців? (7 стовпців.)
– На одну шальку терезів Заєць поклав цеглину, а на другу – такої цеглини і дві гирі: 1 кг і 500 г. Терези зрівноважені. Знайдіть масу цеглини.
(Відповідь: 3 кг.)
II. Вивчення нового матеріалу.
1. Підготовча вправа (№ 551).
2. Пояснення.
– Розгляньте запис. Спробуйте пояснити, як виконали множення.
5 множимо на 2, дорівнює 10; 0 пишемо, 1 запам’ятовуємо. 9 множимо на 2. буде 18 та ще 1 = 19; 9 пишемо, 1 запам’ятовуємо. 0 множимо на 2, буде нуль та ще 1, буде 1, записуємо 1, 0 множимо на 2, буде 0, записуємо 0, 2 множимо на 2, буде 4. Добуток – 40190.
3. Первинне закріплення.
Виконання вправи № 552 (з коментуванням).
Фізкультхвилинка.
III. Розвиток математичних знань.
1. Виконання завдання № 553.
– Назвіть серед поданих чисел парні. Парні числа збільшити у 6 разів, я непарні – зменшити на 6.
(20756 • 6 = 124536; 4006 • 6 = 24036.
3015 – 6 = 3009; 17201 – 6 = 17195.)
2. Розв’язування задач.
А) Задача № 554.
Учні ознайомлюються зі змістом задачі. Повторюють її за коротким записом
Складають план розв’язування задачі і самостійно записують розв’язання.
(1224 • k – кількість глядачів за день у великому залі;
208 • с – кількість глядачів за день у малому залі;
1224 • k + 208 • с – кількість глядачів за день у кінотеатрі.
Якщо k = 5; с = 4, то:
1224 • k + 208 • с = 1224 • 5 + 208 • 4 = 6952 (гл.).)
Б) Задача № 555.
Задачу розв’язують двома способами.
(Перший спосіб: 27 • 3 – 18 • 3 = 27 (км);
Другий спосіб: (27 – 18) • 3 = 27 (км).)
В) Творча робота над задачею.
– Дізнайтеся, яка відстань буде між катером і буксиром, якщо швидкість катера збільшиться на 3 км/год.
((27 + 3) – 3 – 18 • 3 = 36 (км).)
IV. Підсумок уроку.
– Обчисліть:
V. Домашнє завдання.
№№ 556, 557 (с. 91).