ВСТУП. ПОГЛИБЛЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ НАЙВАЖЛИВІШИХ ВІДОМОСТЕЙ З СИНТАКСИСУ І ПУНКТУАЦІЇ
Урок № 3
НАЙВАЖЛИВІШІ ВІДОМОСТІ З СИНТАКСИСУ І ПУНКТУАЦІЇ: СЛОВОСПОЛУЧЕННЯ І РЕЧЕННЯ, СИНТАКСИЧНІ ЗВ’ЯЗКИ В НИХ. КЛАСИФІКАЦІЯ РЕЧЕНЬ ЗА БУДОВОЮ. СТИЛІСТИЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ПРОСТИХ І СКЛАДНИХ РЕЧЕНЬ. СИНТАКСИЧНІ НОРМИ
Мета: систематизувати й узагальнити відомості про словосполучення і речення, класифікацію речень за будовою, синтаксичні норми та стилістичні особливості простих і складних речень; удосконалювати пунктуаційні вміння
Внутрішньо-предметні зв’язки: культура мовлення (редагування синтаксичних конструкцій).
Тип уроку: урок систематизації та узагальнення вивченого.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Мотиваційно-організаційний етап
Проблемне запитання
– Дати відповідь на проблемне запитання: Для чого майбутньому фахівцю нелінгвістичної спеціальності вивчати синтаксис і пунктуацію?
Матеріал для довідок
Висловлювання створюють в усній формі, навіть якщо їх не промовляють уголос.
Систему правил членування написаного тексту за допомогою розділових знаків відповідно до його синтаксичних, смислових та інтонаційних особливостей називають пунктуацією (лат. punctum “крапка”).
II. Процесуально-діяльнісний етап
– Поясніть у реченні вживання пунктуаційних знаків.
– Знайдіть і випишіть три словосполучення з різними видами синтаксичного зв’язку (узгодження, керування і прилягання). Яскраво палахкотять біля вікон українських осель живим вогнем мальви, жоржини, чорнобривці й маки, буяють різнобарв’ям калина, любисток, м’ята – обереги нашої духовної спадщини.
Робота з перфокартою
– Заштрихуйте рядки, що відповідають синтаксичній одиниці та її ознаці. Перевірте правильність за допомогою заздалегідь зробленої перфокарти – її “віконця” не мають бути порожніми.
Синтаксичні ознаки | Словосполучення | Речення |
Номінативна одиниця | ||
Комунікативна одиниця | ||
Властива інтонація повідомлення | ||
Властива інтонація називання | ||
Складається мінімум з двох слів | ||
Може виражатися одним повнозначним словом | ||
Реалізує предикативний, підрядний і сурядний зв’язки | ||
Реалізує підрядний зв’язок | ||
Називає уточнене поняття | ||
Вказує на стосунок до дійсності й до повідомлюваного |
Матеріал для довідок
Між словосполученням і реченням існують суттєві відмінності. Словосполучення – це мінімальна номінативна одиниця, а речення – комунікативна. Словосполучення характеризує інтонація називання, а речення – інтонація повідомлення. Реченням може виступати й один повнозначний компонент. Словосполучення складається як мінімум з двох. У реченні реалізуються три головних типи синтаксичного зв’язку – предикативний, підрядний та сурядний. У словосполученні лише підрядний та сурядний зв’язки.
Речення можна визначити як предикативну синтаксичну одиницю, яка є мовним знаком ситуації або взаємно пов’язаних ситуацій, вказує на стосунок до дійсності й до повідомлюваного. Воно характеризується синтаксичними зв’язками та семантико-синтаксичними відношеннями й виступає мінімальною відносно завершеною одиницею спілкування та вираження думки. Словосполучення – це синтаксична конструкція, утворена з двох чи більше повнозначних слів, поєднаних підрядним зв’язком, що називають поняття, уточнюючи його.
Опрацювання таблиці “Види речень за будовою”
– Визначте, у чому полягає відмінність між простими й складними реченнями.
– Доповніть таблицю, наводячи власні приклади простих і складних речень.
Види речень за будовою
Прості | Складні |
Про щось задумалась земля у чарах супокою (В. Сосюра). | Блиснули вже коси, упали покоси, рядками снопи полягли (Б. Грінченко). |
Дослідження-відновлення
– Перепишіть написаний на дошці текст, членуючи його на речення та вставляючи пропущені букви й розділові знаки. Укажіть прості й складні речення.
Микола Терещенко український землевласник з-під Лохвиці що на Полтавщині відомий у світі цукровий магнат нащадок давнього козацького роду що брав початок від старшини Терешка котрий зміг ро..б..гатіти з шаблі та участі в походах Микола Іванович володів багатьма цукроварнями на сході України і торгував цукром не л. лне в Росії а й за кордоном каву з цукром Терещенка залюбки п..ли в англійських кав’ярнях французьких кафе та німецьких бістро.
Матеріал для довідок
Микола Терещенко – український землевласник з-під Лохвиці, що па Полтавщині, відомий у світі цукровий магнат.
Нащадок давнього козацького роду, що брав початок від старшини Терешка, котрий зміг розбагатіти з шаблі та участі в походах, Микола Іванович володів багатьма цукроварнями на сході України і торгував цукром не лише в Росії, а й за кордоном. Каву з цукром Терещенка залюбки пили в англійських кав’ярнях, французьких кафе та німецьких бістро (За Ю. Дмитренком).
Стилістичний аналіз
– Прочитайте виразно речення. Чи однаково вони передають образ вечора? Визначте тип за будовою кожного речення.
1. На землю тихо спустився вечір (А. Ірха).
2. У яблуневому саду зоря вечірня грала, мережку ясно-золоту на землю закидала, лягали смуги голубі на пагорби рожеві, у тихій радості-журбі вклонявся вечір дневі (М. Рильський).
Практикум з культури мовлення
– Замініть подані конструкції па нормативні. (У дужках подано матеріал для довідок.)
Ігнорувати законами (закони);
Опановувати технікою (техніку);
Дякую вас (вам);
Завдяки піклування (піклуванню);
Запобігати втрат (втратам);
Зрадити батьківщині (батьківщину);
Завідувач кафедрою (кафедри);
Властивий для української мови (українській мові);
Згідно плану (з планом).
III. Контрольно-рефлексивний етап
Інтерактивна технологія “Акваріум”
– Дайте відповіді на запитання:
– Чи сподобався мені цей урок?
– Чим він для мене корисний?
– Які завдання викликали у мене ускладнення?
– Що я пригадав на цьому уроці?
– Що нового я дізнався сьогодні?
– У чому стилістичні особливості простих і складних речень?
– Що таке “синтаксичні норми” сучасної української мови?
IV. Домашнє завдання
– Скласти кросворд за темою “Найважливіші відомості з синтаксису й пунктуації”.