Тема. Одиниці вимірювання маси. Задачі, які розв’язуються способом відношення (№№ 327-337).
Мета. Систематизувати знання учнів про одиниці вимірювання маси; формувати уміння замінювати одиниці вимірювання маси іншими; вправляти у розв’язуванні задач способом відношення.
Обладнання. Таблиця “Одиниці вимірювання маси”, “Народні міри маси”; “Картки для поточного контролю знань”.
Зміст уроку
І. Контроль, корекція і закріплення знань.
1. Перевірка домашнього завдання.
А) Пояснити правила переходу від одних
Б) Скласти вираз для розв’язання задачі № 326.
(Розв’язання: (27 : 9) • 36 = 108 (м).)
2. Завдання для опитування.
А) Виразити в метрах і сантиметрах:
14005 см 35090 см 610 см 40375 см
Б) Вставити числа:
В) Порівняти:
3. Самостійна робота.
Варіант 1 – завдання № 51 (с. 30) із “Карток для поточного контролю знань”;
Варіант 2 – завдання № 53 (с. 31).
4. Усні обчислення.
А) Виконати дії.
7 см + 3 см 4 мм 7 см 9 мм + 3 см 6 мм
8 м 4 дм – 3 дм 9 км – 250 м
313 мм – 212 мм 5 м 3 дм – 1 м
Б) Знайти:
від 2 м; від км; від 1 м; від 1 дм.
В) Цікаві задачі.
– Є давнє правило: довжина кроку людини дорівнює половині відстані від її очей до ступні. Тарас у такий спосіб знайшов, що довжина його кроку в середньому дорівнює 50 см. Скільки метрів пройшов Тарас, якщо він зробив 200 кроків? (100 метрів).
– Десять телеграфних стовпів стоять рядком. Відстань між двома сусідніми стовпами 50 м. Яка відстань між крайніми стовпами? (50 • 9 = 450 (м).)
II. Вивчення нового матеріалу.
1. Бесіда.
– Які одиниці маси ви знаєте?
– Як визначають масу предметів?
– Які гирі використовують для визначення маси предметів?
– Скільки грамів в 1 кг?
2. Пояснення.
– Для вимірювання маси великих вантажів використовують одиниці вимірювання маси – центнер і тонну.
Ви вже знаєте, що 1 ц дорівнює 100 кг, 1 тонна позначається скорочено 1 т і дорівнює 1000 кг.
1 центнер – це, приблизно, 2 мішки картоплі або 1 мішок цукру.
1 тонна – маса автомашини “Москвич”.
В давнину користувалися іншими мірами маси.
Народні міри маси:
Золотник – 4г
Гривна – 400 г
Безмен – 1 кг
Пуд – 16 кг
Корець – 1 ц
Гилетка – 25 кг
Фунт – 400 г
– Що незвичного ви помітили?
– Ви знаєте, шо грошова одиниця нашої країни – гривня.
У давнину гривня була ваговою і грошовою одиницею. Це був зливок срібла, маса якого дорівнювала 1 фунт. Майже 200 років тому гривню почали розрубувати. Новий зливок одержав назву “руб”. Пуд як одиницю маси запровадили в XII ст., слово пуд означає “вага” або “важкий”.
– Назвіть міру, більшу ніж 1 г, але меншу, ніж 1 кг (золотник, гривня, фунт); більшу, ніж 1 кг, але меншу, ніж 1 ц (гилетка, пуд).
3. Первинне закріплення.
А) Вправа № 327.
Б) Задачу № 328 розв’язують з коментуванням.
– Щоб дізнатися, яка маса меду, потрібно від загальної маси відняти масу банки. Отже, 1000 – 300 = 700 (г).
В) Задача № 329.
Перед розв’язуванням задачі вчитель пояснює значення слова вантажність, пропонує учням перетворити дані міри маси у кілограми або центнери.
1 ц = 100 кг
3 т 500 кг = 3500 кг
Маса двох мішків цукру – 100 кг. Маса одного мішка – 50 кг.
(3500 : 50 = 70 (м).)
Отже, автомобілем можна перевезти 70 мішків цукру-пуску.
Г) Завдання №№ 330-331 (з коментуванням).
Фізкультхвилинка.
III. Розвиток математичних знань.
1. Розв’язування задач.
А) Задача № 332.
Після аналізу задачі та складання плану розв’язування записують розв’язання виразом: (2 • (600 : 3) = 400 (ц) = 40 (т).)
Б) Задача № 333.
– Що означає число 5000 л?
– Скільки води взяли з другої цистерни?
– Чи можна дізнатися, скільки літрів води залишилося у двох цистернах?
– Чи відомо, скільки води залишилося в кожній цистерні?
– Чи можна визначити, скільки літрів води залишилося у 1-й і 2-й цистерні окремо?
– Чи можна після цього знайти, скільки літрів води було в кожній цистерні спочатку?
(Розв’язання:
1) 5000 – 1000 = 4000 (я) – залишилося у двох цистернах;
2) 4000 : 2 = 2000 (л) – стало у кожній цистерні;
3) 2000 + 1000 = 3000 (л) – було в першій цистерні спочатку;
4) 3000 – 1000 = 2000 (л) – було в другій цистерні.)
В) Задача № 335.
15л – 12 кг 300 г
60 л – ?
План розв’язування.
1) Яка маса одного літра гасу?
2) Яка маса 60 л гасу?
(Розв’язання:12 кг 300 г = 12300 г
12300 : 15 . 60 = 49200 (г) = 49 кг 200 г.)
– Розв’яжіть задачу іншим способом.
(12300 • (60 : 15) = 49200 (г).)
2. Самостійна робота.
Виконання завдання № 334.
Варіант 1 – вирази, записані у верхньому рядку;
Варіант 2 – вирази, записані у нижньому рядку.
3. Цікаві вправи.
– Йшли пустелею два віслюки. Один ніс у мішку 5 пудів солі, другий – 5 пудів вати. Було дуже жарко. Віслюки втомилися і, побачивши річку, разом з мішками полізли у воду. Після купання пішли далі. В одного віслюка поклажа стала легкою, а в другого – важчою. Чому? (Сіль розчинилася, а вата увібрала в себе вологу.)
– Скільки кубиків зрівноважать брусок?
(Відповідь: 2 кубики).
– Маса яйця страуса 1 кг 500 г, а курячого яйця – 60 г. На скільки грамів маса яйця страуса більша від маси курячого яйця? (На 1 кг 440 г.)
– Маса слонихи 6 т, а її дитинча – у 5 разів легше. Яка маса слоненяти? (1200 кг або 1 т 200 кг.)
IV. Підсумок уроку.
– Скільки кілограмів у 1 т; 5 ц; 8 ц 16 кг; 120 т?
V. Домашнє завдання.
№№ 336. 337 (с. 54).