ЛЕКСИКОЛОГІЯ. ФРАЗЕОЛОГІЯ
УРОК № 65
Тема. Однозначні й багатозначні слова
Мета: виробляти в учнів уміння розпізнавати однозначні й багатозначні слова, визначати їх лексичне значення; формувати навички правильного вживання багатозначних слів в усному та писемному мовленні; збагачувати словниковий запас школярів; виховувати мовленнєву культуру.
Обладнання: підручник, тлумачний словник, тексти диктантів.
ХІД УРОКУ
I. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
1. Перевірка домашньої вправи.
2. Пояснювальний диктант.
Завдання:
Багрець вечірньої зорі, палав, мигтів, палахкотів. (М. Бажан.) В глибоких заметах брьохкають коні, хуга замітає снігом дорогу. (М. Коцюбинський.) Боровиками повний сивий бір, а на човні рибалка бовваніє, мов на коні застиглий богатир. (В. Дячук.) Не сказати людині здрастуйте – значить виявити своє моральне невігластво. (В. Сухомлинський.)
3. Творча робота.
Завдання: списати речення, вставляючи потрібні за змістом слова. Усно пояснити значення кожного із цих слів. У разі потреби звернутись до тлумачного словника.
Мати…
Рівно, мелодійно забриніла… мова. Ямб – двоскладовий… розмір. (Віршований, віршовий.)
Вступив до… школи, бо мав… слух. (Музикальний, музичний.)
Мати квартиру з усіма… Мати для себе якусь… (Вигода, вигода.)
II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАННЯ ШКОЛЯРІВ
IV. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота за підручником.
1) Вправи 421, 422.
2) Опрацювання теоретичного матеріалу, с. 185.
2. Розподільний диктант.
На основі вправи 423.
3. Творча робота.
Завдання: зі словами гадати, вік скласти речення. Проілюструвати багатозначність цих слів.
4. Попереджувальний диктант.
Завдання: підкреслити у реченнях багатозначні слова, пояснити їх лексичне значення.
Над полем бою повисли білі, сині і зелені ракети. (В. Собко.) Вік прожити – не поле перейти. (Народна творчість.) Одна голова добре, а дві – краще. (Народна творчість.) Велика грізна тиша стоїть над степом. (О. Гончар.) Рідна земля – золота колиска. (Народна творчість.) З перших літ дитину мати за рученьку водила. (П. Грабовський.) Місяць лютий – гострокутий. (Народна творчість.)
5. Робота за підручником.
Вправи 425, 426.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Гра “Хто більше?”.
Завдання: назвати якнайбільше словосполучень зі словами: лист, півники, стаття, лінія.
2. Переклад українською мовою.
На основі вправи 429.
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підручник, § 51, вправа 430.