Урок № 2
Тема. Ознаки подільності чисел
Мета: систематизувати інтуїтивні знання учнів про ознаки подільності, відомі їм з початкової школи (подільність на 2, 5, 10) та доповнити ці знання ознаками подільності на 3 і 9.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
I. Перевірка домашнього завдання
1. Домашнє завдання перевірити, викликавши 4-х учнів до дошки або залучивши на допомогу учнів-консультантів.
2. Бліц-опитування (У цей час учні біля дошки готують розв’язання домашніх вправ)
@ Методика проведення
Учні
Запитання до класу
Чи правда, що:
1) 32- дільник 16;
2) 48 кратне 8;
3) 1; 2; 5 – усі дільники числа 10;
4) 1 – просте число;
5) сума всіх дільників числа 8 дорівнює 15;
6) якщо натуральне число більше за 1 і воно не просте, то воно складене?
@ Після виконання роботи обов’язково має проводитись перевірка і повторення основних теоретичних понять попереднього уроку.
II. Мотивація пізнавальної діяльності
@ Коротка евристична бесіда, зміст якої приблизно такий.
Шановні
III. Систематизація і доповнення знань
@ Після проведеної бесіди учні готові сприймати (а може, і самостійно сформулювати ознаки подільності чисел на 2, 5, 10 (див. конспект 2)). Після виконання відповідних записів учнями в зошитах учителю слід ще раз звернути увагу учнів на те, що, використовуючи ці ознаки подільності, ми “звертаємо увагу” тільки на останню цифру.
Ознаки подільності на 3 і 9 учитель формулює самостійно і для допитливих учнів доводить їх. Результати записуються до конспекту 2.
Конспект 2 | |
Ознаки подільності | |
Приклад 196 ділиться на 2 210 ділиться на 10 | |
Приклад 582 ділиться на 3, бо 5 + 8 + 2 = 15, 15 ділиться на 3 189 ділиться на 9, бо 1 + 8 + 9 = 18 Ділиться на 9 |
@ Кмітливі учні (або вчитель) зауважують, що одне й те саме число може ділитись одночасно на кілька з названих чисел (на 2 і на 5, на 3 і на 5, на 9 і на 2), що може означати виконання подільності й на інші числа (подільність на 3 і на 5 означає подільність на їх добуток, тобто на 15 і т. ін.).
IV. Закріплення знань
І рівень
Усні вправи
Про які з названих чисел 1; 2; 10; 15; 100; 102; 900 можна сказати, що вони:
А) парні;
Б) непарні;
В) діляться на 10;
Г) діляться на 5;
Д) діляться на 3;
Є) кратні 9?
ІІ, III рівні
Письмові вправи
1. З чисел 122 175; 188 154; 291 523; 510 577; 941 220 і 977 895 випишіть ті, які:
А) кратні 5;
Б) діляться на 9;
В) діляться на 5 і на 9;
Г) не діляться ні на 2, ні на 3.
2. Замість зірочок поставте цифру, щоб число ділилось на 3 (на 9).
а) 35*12;
Б) 72*331;
В) 4*07.
3. Випишіть:
А) парні натуральні числа, менші за 20;
Б) непарні натуральні числа, не більші за 21;
В) усі парні двоцифрові числа, що мають у складі цифру 7;
Г) найбільше трицифрове число, що ділиться на 9;
Д) найменше трицифрове число, що ділиться на 3.
Додатково. Вправи на повторення
А) Напишіть число, яке є дільником чисел: 15 і 18; 40 і 60; 12 і 24; 16 і 21.
Б) Знайдіть значення виразу (403 – 804 – 71 370 : 234) – 14 + 1428.
В) Розв’яжіть задачу.
Площа поля 520 га. За добу було зібрано врожай з площі, що становить 28% площі поля. З якої площі у гектарах було зібрано врожай?
V. Підсумок уроку
Запишіть у кожну з клітинок таблиці по одному натуральному числу, яке задовольнило б обидві умови.
Число | Парне | Непарне | Кратне 5 | Кратне 3 |
Просте | ||||
Складене |
VI. Домашнє завдання
1. Напишіть 5 найменших трицифрових чисел, які діляться на 10.
2. Які з чисел 5, 95, 130,54, 108,5 551, 10 000 діляться на 5?
3. Які з чисел 9, 36, 45, 333, 447, 10 009 не діляться на 2?
4. Які з чисел 504, 735, 1 002, 2 037, 7236 діляться на З?
5. Які з чисел 405, 738, 2 001, 7 704, 333 діляться на 9?
6. Знайдіть усі спільні дільники чисельника і знаменника дробу .