Урок 5
Тема. Перенос слів зі збігом приголосних звуків. Правильна вимова та написання слів уклонитися, уклін, уклінно
Мета: вчити ділити для переносу слова зі збігом приголосних звуків; закріплювати вміння визначати кількість складів і переносити слова з рядка в рядок; збагачувати лексичний запас учнів; виховувати любов до українського слова, до народної творчості.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчання
1. Перевірка домашнього завдання (вправа 25)
– Чому всі слова
– Як ви їх поділили для переносу?
– Які імена переносити по складах із рядка в рядок не можна? Чому? Наведіть власні приклади.
2. Хвилинка чистопису
Ха св ві світлячки
– Доберіть слова з цими буквосполученнями. (Халат, хата, волохатий, дихати; свій, світанок, свистіти; віхола, повінь, звістка)
– Поділіть ці слова на склади для переносу:
I варіант – із буквосполученням ха;
II варіант – із буквосполученням св;
III варіант – із буквосполученням ві.
III. Повідомлення теми й мети уроку
– Сьогодні вчитимемося ділити для переносу слова
IV. Повторення та закріплення вивченого
1. Гра “Полічи склади”
Учитель називає слова, а учні на пальцях показують, скільки складів у слові.
Берег, дорога, радість, світлий, щастить, берегти, малий, високо, дарувати.
Олія, іній, орел, Зоя, хвіст, нива, сом, Азія, ізюм.
– Запишіть слово з другої групи, яке можна переносити по складах.
2. Колективна робота з правилом (с. 13)
– Прочитайте правило.
– Як можна переносити слова зі збігом приголосних?
– А як не можна переносити слова? Розкажіть і наведіть приклади.
– Ще раз прочитайте це правило і запишіть два власних приклади, поділивши їх для переносу з рядка в рядок.
3. Фізкультхвилинка
4. Самостійна робота із взаємоперевіркою (вправа 27)
– Прочитайте і спишіть слова.
– Поділіть їх для переносу по-різному.
5. Розвиток зв’язного мовлення (вправа 28)
– Прочитайте текст.
– Як ви розумієте прочитане?
– Чому осінь називають золотою? А чи можна назвати осінь золотою не тільки за колір листя, а й за її багатий урожай? Розкажіть про це.
– Спишіть речення, поділяючи виділені слова для переносу. Яке з них можна перенести по-різному?
6. Робота з народними прикметами (вправа 29)
– Прочитайте народні прикмети.
– Знайдіть у реченнях слова, протилежні за значенням. Запишіть їх, поділяючи для переносу різними способами.
– Виділене слово прочитайте по складах. Скільки в ньому складів? А на скільки частин ти поділиш його для переносу?
– Доберіть два подібних слова і поділіть для переносу.
V. Підсумок уроку
– Що вчилися робити на сьогоднішньому уроці?
– Які слова не можна переносити по складах? Наведіть приклади.
– Як треба ділити для переносу з рядка в рядок слова зі збігом приголосних? Наведіть приклади.
– Які “золоті правила” переносу слів знаєте?
– Прочитайте слова в рамці на с. 14. Як ви розумієте їх значення? Запам’ятайте їх вимову і правопис.
– Поділіть ці слова на склади.
Зверніть увагу, що слово уклін переносити по складах із рядка в рядок не можна! А чому – про це дізнаєтесь пізніше, коли ми будемо вивчати будову слова.
VI. Домашнє завдання з інструктажем
Правило на с. 13, вправа 30.