Тема. Поєднання однорідних членів речення сполучниками. (Вправи 80- 84).
Мета. Вдосконалювати знання про структуру речення; формувати поняття про сполучниковий зв’язок між однорідними членами.
Розвивати вміння інтонаційно правильно читати речення з однорідними членами та ставити розділові знаки при письмі.
Виховувати повагу до народних традицій.
Обладнання: таблиця “Однорідні члени речення”, підручник, зошит.
Хід уроку
I. Організація класу. Мотивація навчальної діяльності.
Привітання, побажання хорошого настрою.
II. Перевірка домашнього завдання
А) На дошці вчитель креслить 4 схеми речень.
Учні вибирають ту, яка підходить до їхнього речення, або додають свою, б) Учні повідомляють, що вони дізналися про вінок.
У Давній Греції вінками, сплетеними з гілок лавра, нагороджували переможців музичних та спортивних змагань.
У Давньому Римі воїнів-переможців нагороджували дубовими вінками. У різних народів також вінки з зелені та колосся використовували для здійснення різних обрядів.
III. Вивчення нового матеріалу.
1.
“По хрещатий барвінок…” (З народного).
– Сьогодні вінок розкриє нам нові таємниці.
2. Каліграфічна хвилинка (за вправою 81).
– Із поданих складів утворіть слова і дізнайтесь, у якому обряді наші пращури використовували вінок. (Обряд весілля.)
– Подивіться, які з’єднання потрібно використати, щоб записати ці слова. Запишіть, дотримуючись названих правил.
– Які із цих слів спільнокореневі?
– Визначте у них корінь.
3. Повторення знань про однорідні члени речення.
– Для весільного обряду виплітали особливий вінок. Прочитайте уривок із весільної пісні (вправа 80).
– З яких квітів виплітали весільний вінок? (З барвінку.)
– Якого настрою надають пісні виділені слова? (Урочистого, яскравого.)
– До якої частини мови вони належать? (Це дієслова.)
– Визначте їх час і число. (Теперішній час, однина.)
– Прочитайте речення із вправи 81.3 (вчитель може винести його на дошку.)
– Поясніть у ньому вживання розділових знаків. (Кома між однорідними другорядними членами речення.)
– Які ще орфограми зустрічаються у цьому реченні? (Апостроф і подвоєння приголосного.)
– Запишіть речення в зошит.
– Прочитайте про народний звичай плетіння весільних вінків, описаний етнографом Олексою Воропаєм (вправа 82, с. 41-42).
– До кого виявляється особлива повага?
– Запишіть перше речення з коментуванням. (Коми при звертанні та при однорідних членах речення.)
4. Поєднання однорідних членів речення сполучниками.
– Прочитайте слова: І (й), та, або, чи, але, однак.
– Це сполучники. Вставте по черзі кожен із цих сполучників між однорідними членами речення, що ви записали.
– Які з цих сполучників у це речення не підходять? (Але, однак.)
– Отже, однорідні члени речення можуть поєднуватися за допомогою сполучників. Тоді між ними не буде коми. (“В долину, дівчата, в долину по червону калину та по хрещатий барвінок…”.)
– А якщо сполучник буде повторюватись поряд із кожним з однорідних членів речення, то коми з’являться знову. (“В долину, дівчата, в долину і по червону калину, і по хрещатий барвінок…”.)
– А от перед сполучниками а, але кома ставиться завжди.
IV. Фізкультхвилинка.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Спостереження за однорідними членами речення із сполучниками та без них.
– Вінки використовували не лише у весільному обряді, а й удень літнього свята Івана Купала. Прочитайте, як про це пише Олекса Воропай (вправа 83).
– Виконайте завдання за варіантами.
I в.: у першому абзаці знайти і записати речення з однорідними членами, поєднаними сполучниками.
II в.: у другому абзаці знайти і записати речення з однорідними членами, поєднаними сполучником.
– З якими словами зв’язані однорідні члени?
– На які питання відповідають?
– Чи поставили ви кому між тими однорідними членами, які поєднані сполучниками?
– Які сполучники використані у тексті з однорідними членами речення? (й, або, і.)
2. Робота в зошиті.
VI. Підсумок уроку.
– Що ви дізналися про однорідні члени речення? (Вони можуть поєднуватися за допомогою сполучників – правило на с. 42.)
– Які розділові знаки треба ставити між однорідними членами, поєднаними сполучниками? (Не ставлять, якщо сполучники не повторюються).
VII. Домашнє завдання.
1. Вправа 84 (списати текст і дібрати до нього заголовок, пояснити вживання коми).
2. Для тих, хто хоче знати більше: в останньому реченні сполучники чи та й замінити іншими, схожими за значенням.
?include(“$DOCUMENT_ROOT/block/list. html”;?> ?