Мета: вчити учнів використовувати лексичні засоби для зв’язку речень у тексті; розвивати вміння зв’язувати речення в тексті за допомогою особових займенників (він, той, цей), слів (тоді, спочатку, потім); збагачувати словниковий запас учнів; виховувати любов до природи.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Чути дзвоник голосистий,
Він дзвенить, немов намисто.
Намистинки розсипає
Й весело нас всіх скликає.
Подивилися на мене,
Усміхнулися усі:
Хто готовий до роботи?
Хто бадьорий?.. Молодці!
Щоб урок пройшов
Треба сісти рівно, гарно.
Не базікать на уроках,
Як папуга чи сорока.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Фронтальне опитування
– Що таке текст?
– Як визначити тему тексту?
– Як дібрати заголовок?
2. Самостійна робота
– Прочитайте текст.
– Чи всі речення в цьому тексті потрібні? Обгрунтуйте свою думку.
– Доберіть заголовок до тексту.
– Запишіть текст і заголовок.
День був сонячний, теплий. В Оксанки було довге волосся. На небі жодної хмаринки. Сонце пестило землю лагідним теплом. Лагідний вітерець ледь-ледь колихав верхівки дерев.
3.
Загадка
Голі поля, мокне земля,
Дощ поливає.
Коли це буває? (Восени)
– Запишіть каліграфічно.
Вв Вв Вв во єн се восени
– Складіть прикмети. Підкресліть антоніми.
Восени багач, то взимку морозно.
Як восени погідно, то восени хліб у коморі.
Як у травні дощ надворі, а навесні прохач.
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ
– Які зміни відбуваються восени? (Учні складають речення, а вчитель записує їх на дошці.)
– Що ми склали? (Текст)
– Чи подобається вам цей текст? Чому? (У ньому є слова, які постійно повторюються.)
– Сьогодні ми з’ясуємо, що слова відіграють важливу роль у побудові тексту.
Щоб наші тексти були правильними і цікавими, ми будемо вчитися вдосконалювати їх, уникаючи повторювань одних і тих самих слів. А допоможуть нам у цьому синоніми та слова, вжиті в переносному значенні.
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Підготовча вправа
– Прочитайте текст.
– Замість яких слів у ньому вжиті виділені слова?
СИНИЧКА
Одного разу Юрко побачив на дереві синичку. Вона сиділа на гілці, не ворушачись, і хлопчик подумав, що пташка спить. А потім він побачив синичку на снігу. Здавалося, що бідолага замерзла. Юрко взяв її, відігрів, нагодував і випустив.
Висновок. Виділені слова дають можливість уникнути повторення тих самих слів. Вони допомагають зв’язати речення в тексті.
2.Тренувальна вправа
– Прочитайте текст.
– Що цікавого дізналися з тексту?
– Які у ньому недоліки?
– Запишіть виправлений текст.
Колись польові волошки в наших краях не росли. Волошки потрапили до нас разом із житом. Почали сіяти на полях жито – виросли поруч із ним і волошки. Насіння волошок ховалося серед житніх зерен і так мандрувало разом із ними.
Підказочка! Під час удосконалення тексту використовуйте синоніми. Вони допоможуть вам уникнути повторення тих самих слів.
3.Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1.Творча робота
– Прочитайте слова, записані на дошці.
Рано, спочатку, потім, удень, після уроків, пізніше, надвечір, увечері.
– На що вказують ці слова? (На послідовність подій)
– Використовуючи ці слова, складіть розповідь про свій день.
Висновок. Слова в тексті можуть указувати і на послідовність подій, пов’язуючи між собою речення.
2.Гра “Кращий знавець мови”
– Прочитайте і відгадайте загадку.
ХТО ДІД?
З’їжджалися дочки у гості до діда:
Ось там Завірюха санчатами їде,
За нею Метелиця слідом мете,
Хурделиця Хугу з собою веде.
А тільки-но вітер у полі завіє,
Як стануть на межі Хуртеча й Завія.
Нарешті, удвох з Заметіллю приїхала
Найменша – улюблена донечка Віхола.
– Знайдіть слова-синоніми.
– Поясніть заголовок.
– Що може означати слово дід?
– Розкажіть про свого дідуся.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
– Яку тему розглянули на уроці?
– Як уникнути повторів під час побудови тексту?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ