Фонетика. Орфоепія. Орфографія
Урок № 110
Тема. Синтаксичний розбір речення
Мета:
– навчальна: повторити відомості з теми “Синтаксис і пунктуація”, удосконалювати вміння робити синтаксичний аналіз речень;
– розвивальна: розвивати логічне й образне мислення, мовлення, спостережливість, пам’ять;
– виховна: виховувати самостійність, акуратність та повагу до товаришів, любов до рідної мови.
Внутрішньопредметні зв’язки: культура мовлення і стилістика, текст (риторичний аспект), граматика.
Міжпредметні
Обладнання: дидактичний матеріал, роздавальний матеріал (алгоритм синтаксичного аналізу).
Тип уроку: урок повторення.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ Й ЗАВДАНЬ УРОКУ
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
Бесіда
– Які ви знаєте другорядні члени речення?
– Для чого вони служать?
– Що називається додатком? На які питання відповідає?
– Дайте визначення означення. На які питання відповідає?
– Який член речення називається обставиною? На які питання відповідає?
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ
Робота з алгоритмом (парна)
> За алгоритмом проаналізуйте 1 речення (на вибір) з попереднього завдання.
Схема синтаксичного аналізу речення
Мовний аналіз
> Визначте і підкресліть головні і другорядні члени речення.
Жили колись на світі хлопець і дівчина. Між ними виникло щире кохання. Та хлопець мусив їхати в далеку дорогу. Перед розлукою з синіх очей дівчини покотилися сльози. З них проросли квітки пам’яті. їх називають незабудками.
Вибіркова робота на основі тексту
> Випишіть словосполучення з тексту, визначте головне і залежне слово, поставте запитання.
Буду я навчатись мови золотої
У трави-веснянки, у гори крутої,
В потічка веселого, що постане річкою,
В полінця зеленого, що росте смерічкою.
Буду я навчатись мови-блискавиці
В клекоті гарячім кованої криці,
В кореневищі пружному ниви колоскової,
В леготі шовковому пісні колискової.
Пояснювальний диктант
> Запишіть загадки, знайдіть і підкресліть у них головні та другорядні члени речення, поставте до них питання (зверху олівцем). Напишіть зверху, якою частиною мови виражені обставини.
1. Умивається часто, але рушником не витирається. (Кіт)
2. Влітку відпочивають, а взимку дітей катають. (Санчата)
3. Вдень ховається. Вночі йде шукать собі харчі. Весь з тоненьких голочок. Як він зветься? (Їжачок)
Синтаксичне моделювання
> Складіть схеми речень.
1. Три явори посадила сестра при дорозі.
2. У полі холод ночі став відчутнішим.
3. Дніпро – найбільша ріка в Україні.
4. За лісом широкі поля поволі й лагідно спускалися вниз.
V. ПІДСУМОК УРОКУ
Тестові завдання
> Завдання 1-10, 12 мають по чотири варіанти відповідей. У кожному завданні – лише одна правильна відповідь. Виберіть варіант правильної відповіді.
1. Поширене словосполучення складається з:
А двох виражених самостійними частинами мови слів;
Б двох виражених самостійними частинами мови слів і прийменника;
В двох виражених самостійними частинами мови слів і сполучника;
Г трьох і більше виражених самостійними частинами мови і слів.
2. Граматична основа речення – це:
А означення, додаток, обставина;
Б підмет і присудок;
В підмет і означення;
Г присудок і обставина.
3. У кінці розповідного окличного речення потрібно ставити:
А крапку;
Б знак питання;
В знак оклику;
Г крапку й знак оклику.
4. До другорядних членів речення належать:
А означення, додаток, обставина;
Б підмет і присудок;
В підмет і означення;
Г присудок і обставина.
5. Додаток відповідає на питання:
А який? яка? яке?
Б який є підмет? хто він такий?
В кого? чого? ким? чим?
Г де? куди? як? чому?
6. Присудок найчастіше в реченні виражено:
А іменником;
Б прикметником;
В дієсловом;
Г прислівником.
7. Позначте рядок, у якому всі сполуки слів є словосполученнями:
А історія країни, читати й писати;
Б бузок цвіте, духмяні трави;
В знайти в словнику, вивчити напам’ять;
Г посіяли квіти, у небі.
8. Позначте рядок, у якому словосполучення поширене:
А подорож до моря;
Б читати цікаву книг;
В дорожчий за життя;
Г говорити з другом.
9. Позначте спонукальне речення:
А Красне літо в вирій відлетіло, мов його ніколи й не було (Є. Гуцало).
Б Уже вода замерзла на озерах (М. Рильський).
В Ой яка чудова українська мова! (О. Підсуха)
Г Лети ж, рідне слово, лети в рідний край! (Олена Пчілка)
10. Позначте речення, у кінці якого потрібно поставити знак питання:
А Хто ми в світі без рідного слова (Б. Крищенко).
Б Любіть свою хату, хоч і небагату (Б. Лепкий).
В Видиш, брате мій, товаришу мій, відлітають сірим шнурком журавлі у вирій (Б. Лепкий).
Г Вже перший сніг кружляє над землею і тихо падає (М. Рильський).
11. “Дощик нитками плететься, в’ється, сиплеться і ллється по ріллі” (Г. Чупринка). Позначте правильну відповідь:
А один підмет, чотири однорідних присудки;
Б тільки присудки;
В один підмет і один присудок;
Г складне речення.
12. У реченні “Як парость виноградної лози, плекайте мову” (М. Рильський) визначте граматичну основу:
А тільки підметом;
Б тільки присудком;
В підметом і присудком;
Г двома підметами і присудком.
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
> Виконайте вправу за підручником.
> Вивчіть напам’ять вислови про мову видатних людей.
> Складіть пам’ятку “Робимо синтаксичний аналіз речення”.