Урок 68
Тема. Спостереження за роллю дієслів у мовленні. Виразне читання та переказування уривка з казки “Коза-дереза”
Мета: вчити знаходити в текстах дієслова, доречно їх використовувати; продовжити з’ясовувати роль дієслів у мовленні; удосконалювати навички виразного читання в роботі парами; розвивати діалогічне мовлення учнів; збагачувати активний словник учнів; прищеплювати любов до усної народної творчості свого й інших слов’янських народів.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних
1. Перевірка домашнього завдання (вправа 15)
– Хто ж як пересувається? (Равлик повзає. Пташка літає. Рибка плаває. Зайчик стрибає. Вовк бігає.)
– Яке речення за схемою ви побудували? (Рибка плаває, а зайчик стрибає.)
2. Гра “Голоси тварин”
– На дошці написано назви тварин. Треба дописати, як вони подають голоси.
Собака… (гавкає).
Кінь… (ірже).
Курка… (кудкудакає).
Півень… (кукурікає).
Корова… (мукає).
Коза… (мекає).
Сорока… (стрекоче).
Горобець… (цвірінькає).
Ластівка… (щебече).
Голуб… (туркоче).
Свиня… (рохкає).
Жаба…
– Виграє той, хто правильно виконає це завдання.
III. Повідомлення теми й мети уроку
– Сьогодні ми будемо спостерігати за роллю слів – назв дій у мовленні, виразно читати й переказувати уривки з казки “Коза – дереза”, збагачувати свій активний словниковий запас.
IV. Робота над вивченням нового матеріалу
1. Колективна робота з підручником (вправа 17)
– Прочитайте текст. Що сказав космонавт про працю і про знання? (Щоб здобути знання, треба добре попрацювати.)
– Яке правило радить Павло Попович зрозуміти з перших днів? (Знати якомога більше!)
– Складіть звукову модель слова працю:
– Спишіть текст і підкресліть назви дій у двох перших реченнях. (Любив, пас, допомагав, працювати)
2. Фізкультхвилинка
3. Виразне читання й переказ уривка казки “Коза-дереза”
Робота парами.
– Послухайте уривок із казки “Коза-дереза”.
– Спочатку самостійно повчіться виразно його прочитати.
– Спробуйте удвох розказати уривок із казки.
– Та пара, котра вважає, що виконала це завдання старанно й добре знає всю казку про козу-дерезу, продемонструє своє вміння переказувати вдвох.
– Спишіть слова кози і підкресліть ті слова, які відповідають на питання що зроблю? (Сколю, затопчу, замету)
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Творча робота “Постав дієслова”
– На дошці написано текст болгарської народної казки з пропущеними словами – назвами дій.
Один батько старшого сина на город _____________ картоплю. _____________ син лопату, мішок і _____________. Слідом за ним _____________ менший брат _____________ на город і замість роботи стали _____________ казки. Трохи згодом до них _____________ батько.
– Як _____________? – _____________ він.
– Ніяк, – _____________ старший брат.
– А ти як? – _____________ меншого сина.
– _____________ старшому, – відповів той, – бо не _____________, що _____________ брат.
– Добрі робітники! – _____________ батько. – Один нічого не _____________, а другий йому _____________.
– Придумайте і запишіть на розданих смужках паперу всі пропущені слова – назви дій. (Послав, копати, взяв, пішов, рушив, прийшли, розповідати, прийшов, працюєте, спитав, промимрив, запитав, допомагаю, знав, скаже, промовив, робить, допомагає)
– Тепер я читатиму кожне речення повністю, а ви будете віддавати мені тільки ті смужки, на яких написані правильні слова.
– Чого вчить казка? (Не ледарювати, а трудитися.)
VI. Підсумок уроку
– Що видалося найбільш цікавим на уроці?
– Що нового ви запам’ятали сьогодні?
– Яким правилом слід користуватися у житті? (Знати якомога більше!)
VII. Домашнє завдання з інструктажем
Вправа 18.