Мета:
- навчальна: удосконалювати вміння аналізувати тексти, усвідомлювати тему й основну думку, логіку викладу, тип і стиль мовлення; розвивати навички сприймання письмового тексту, створення простого й складного планів тексту; навички систематизації матеріалів до твору; розвивальна: розвивати вміння викладати матеріал послідовно, логічно; збагачувати словниковий запас мовлення учнів засобами оцінки, розширювати кругозір учнів; виховна: виховувати шанобливе ставлення до рідної природи.
Внутрішньопредметні зв’язки: орфографія,
Міжпредметні зв’язки: мова, література, міфологія.
Тип уроку: урок розвитку зв’язного мовлення.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ОЗНАЙОМЛЕННЯ З ТЕМОЮ, МЕТОЮ І ЗАВДАННЯМИ УРОКУ
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Комунікативний практикум
> Що таке план тексту?
> Навіщо складати план?
> Як ви систематизували матеріали твору-опису (домашнє завдання)?
ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ Слово вчителя
Складний план використовують для того, щоб чіткіше сформулювати мікротеми, більш детально з’ясувати мікрочастини тексту.
Складний
Структура складного плану така:
І. Вступ.
Основна частина…:
А) …;
Б) …;
В) …;
…:
А) …;
Б) ….
III. Висновки.
Робота з текстом
> Прослухайте уважно текст. Визначте тип і стиль мовлення. Дайте заголовок.
Кожний народ мае свою систему міфів. До нас дійшли давньогрецькі міфи про олімпійських богів, скандинавські міфи й міфи багатьох інших народів. Початковий склад східнослов’янських міфів виник до того часу, коли з розрізнених східнослов’янських племен утворилася єдина держава – Київська Русь. Відбулося це в X столітті.
Відомості про слов’янську міфологію можна черпати тільки з давньоруських літописів періоду християнства й усних народних переказів, які передавалися з покоління в покоління. Тут слід відзначити, що після прийняття християнства віра у вищих богів порівняно швидко стерлася з народної пам’яті, поступившись своїм місцем християнським уявленням про Бога. Однак нижчі міфологічні істоти, якими народна уява заселила земні простори, не забулися. Віра в домашніх духів, русалок, які виходять з рік на поля в пору цвітіння злаків продовжувала існувати у свідомості народу. Більшість простих людей по суті залишилися язичниками. Така ситуація зберігалася на Русі впродовж декількох століть, і лише в XVI, як вважають учені, православ’я почало переважати у свідомості народу.
Наприклад, образ русалки відомий усім східним слов’янам, а про кікімору розповідають лише на Російській Півночі. Багато елементів язичницької картини світу змінилося під впливом християнської культури. У першу чергу це стосується календаря. Православний календар з його системою свят будувався з урахуванням важливих для язичника дат. Унаслідок цього в народному уявленні зміст багатьох християнських свят змінився під впливом тих язичницьких календарних дат, на які ці свята припали. І навпаки, язичницькі елементи свята були переосмислені під впливом християнської культури.
Традиційні міфологічні вірування краще за все збереглися в українських Карпатах і в Поліссі. Багато вчених вважають Полісся прабатьківщиною слов’ян, тому існуючі там стародавні перекази є дуже важливими для розуміння міфології Стародавньої Русі (З енциклопедії).
> Розділіть текст на уривки. Перечитайте кожний ще раз. Складіть складний план тексту.
СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО Робота з пам’яткою
> Прочитай пам’ятку. Що слід враховувати при складанні твору-опису?
Пам’ятка
Визначте тему й головну думку свого майбутнього твору. Складіть повний і чіткий план, дотримуйтеся його під час написання творчої роботи. Тему розкривайте глибоко і всебічно. Дотримуйтеся пропорційності частин твору. Будьте послідовними у викладі думок. Висловлюйте своє ставлення до того, про що пишете, робіть висновки, узагальнення. Складання робочих матеріалів для твору
> Складіть простий план власного висловлювання на тему “Мій улюблений куточок природи”.
> Підберіть і систематизуйте робочі матеріали для складання твору.
ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ Заслуховування планів декількох учнів Рефлексія
> Попрацюйте в парах. Запитайте один в одного, що було найцікавішим, а що – найскладнішим на уроці.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (НА ВИБІР)
> Складіть і запишіть план твору на тему “Моя улюблена пора року”.
> Підберіть по три прислів’я про кожну пору року.