Фонетика. Орфоепія. Орфографія
Урок № 72
Тема. Урок розвитку комунікативних умінь № 16. Усний твір-оповідання про випадок із життя. Відгук про висловлювання товариша. Текст.
Удосконалення вміння правильної вимови голосних і приголосних звуків у процесі виступів із повідомленням на певну соціокультурну тему
Мета:
– навчальна: удосконалювати вміння складати й аналізувати тексти-розповіді; навички правил коректного оцінювання висловлювання; збагачувати словниковий запас мовлення учнів;
– розвивальна:
– виховна: виховувати повагу до людей, уміння поводитися в колективі.
Внутрішньопредметні зв’язки:орфографія, пунктуація.
Міжпредметні зв’язки: мова, література.
Тип уроку: урок розвитку зв’язного мовлення.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
Бесіда
> Які особливості має твір-розповідь?
> Якою є схема розповіді?
> Визначте різновиди розповіді
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ Й ЗАВДАНЬ УРОКУ, МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Слово вчителя. Сьогодні на уроці ми будемо вчитися складати твори-оповідання про випадок із життя. Запишіть число, тему уроку.
Окрім того, будемо допомагати один одному покращувати ці вміння. Для цього треба підготувати відгук про висловлювання товариша, у якому дати оцінку його твору, звернувши увагу як на позитивний результат, так і на недоліки.
Щоб зробити це, не образивши товариша, домовимось про правила складання такого відгуку. Запишемо поради “Як критикувати, не ображаючи”.
IV. ПІДГОТОВЧА РОБОТА ДО СКЛАДАННЯ УСНОГО ТВОРУ
Створення порад “Як критикувати, не ображаючи”
> Запропонуйте пункти цих порад.
Інструкція: на слайдах (плакаті) записані ці пункти. Після вислуховування пропозицій учнів і короткого узгодження з класом учитель послідовно демонструє поради на слайдах (кожен наступний слайд дублює попередній із додаванням наступного пункту) або відкриває їх на плакаті одне за одним.
Поради “Як критикувати, не ображаючи”
1. Почніть із похвали за те, що ваш друг виконав успішно.
2. Перепросіть за необхідність зробити зауваження.
3. Зазначте, що вам так само не все вдається одразу.
4. Розкажіть, як правильно було б виконати те чи інше завдання. Робіть зауваження по-дружньому. Уникайте прямої критики, використовуючи слова: “На мій погляд, було б доречно…”, “Як би ти розказав про…, ще допомогло б зрозуміти, чому…” та ін.
5. Висловіть упевненість, що ваш товариш наступного разу зробить усе добре.
Лексична робота
> З’ясуйте за тлумачним словником значення слів альбінос, плесо.
Аудіювання
> Прослухайте уважно текст.
Отут минулого літа він бачив незвичайного птаха. Серпокрильця-альбіноса. Він був білий, як грудка першого снігу, і такий же ніжний, і надзвичайно веселий та прудкий. Він літав, як біла блискавиця, і чомусь було дуже гарно дивитися на нього. Правда, не раз доводилося бачити, як інші птахи нападали на альбіноса, біленький стриж ніколи не вступав у бійку, він якось легко змінював напрям польоту і знову мчав з веселим джеркотом понад річковим плесом. Дмитро Іванович пам’ятав, що йому була вдивовижу веселість птаха. Адже хіба не відав, що не такий, як інші, що позначений білістю навіки, що ця білість може принести йому немало біди і у своїй зграї, і од інших птахів! (Ю. Мушкетик)
Бесіда
> У яку пору року відбулася ця подія?
> Про якого птаха йшлося в тексті?
> Чому ця подія запам’яталася чоловікові? (Вона допомогла йому зрозуміти, що веселим і щасливим можна бути просто тому, що ти живеш, можеш літати. І не важливо, що не такий, як усі.)
> Доведіть, що це розповідь-оповідання.
Читання вголос
> Прочитайте виразно текст.
ПІВНИКИ
За віщо посварилися,
Не знаю я того,
А тільки стрілись півники:
– Ти чого?
Круг шиї пір’я дибиться,
Стирчить сюди-туди,
Дзьобами в землю вткнулися:
– Ось підійди…
А гребені у півників
Розжеврілись, мов жар,
Стоять і не ворушаться:
– Ану вдар!
Обоє враз підскочили,
Аж курява знялась,
І знов стоять надиблені:
– Зась!
Тут з вулиці почулося –
Кричала тітка: – Киш! –
Розбіглися два півники:
– Гляди ж!
Розбіглися два півники
Курчатам всім на сміх…
Як схожі й ми буваємо
На півників таких!
В. Вичко
Бесіда
> Така поведінка півників вам нічого не нагадує?
> Що спільного в цих двох текстах? (Вид, тема)
> Що відмінного в них?
> Яка ідея першого і другого текстів?
> Сформулюйте тему, за якою ми будемо складати твори-оповідання.
V. СКЛАДАННЯ УСНОГО ТВОРУ-ОПОВІДАННЯ І ВІДГУКІВ ПРО НЬОГО
Слово вчителя. У кожного з вас є історія, пов’язана з поведінкою в колективі. Розкажіть про цей випадок. Інші учні мають уважно слухати, щоб потім порадами допомогти вдосконалити цю розповідь.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
Оцінювання знань, умінь і навичок учнів
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
> Виконайте вправу з підручника.
> Творче завдання: запишіть твір-оповідання в зошит.