Мета: вчити учнів творчо переказувати текст, здійснювати самоперевірку роботи; розвивати вміння встановлювати логічні зв’язки, пам’ять, уяву, спостережливість, увагу; виховувати бережливе ставлення до природи, працьовитість.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Робота над загадкою
– Щоб дізнатися тему нашого уроку, спробуйте відгадати загадку.
Стоять у лузі сестрички,
Золотенькі очі, біленькі вієчки.
Від них шовком коси пломеніють,
Коли настоєм їх помиють.
А що це за
Скажіть, будь ласка, діти? (Ромашки)
2. Розглядання ілюстрацій, малюнків, фотографій; коротка бесіда за ними
3. Технологія “Павутинка”
– Розкажіть, що цікавого ви дізналися на уроках природознавства про ромашку?
4. Повідомлення вчителя
– Ромашку дуже люблять у народі за поєднання простоти, невибагливості і загадкової краси. Вона – обов’язкова квітка українського віночка. Усім відома традиція гадання на її пелюстках. У багатьох віршах, піснях, казках, легендах ідеться про ромашку.
ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ
–
IV. РОБОТА З МОВНИМ МАТЕРІАЛОМ
1. Ознайомлення із текстом
РОМАШКИ
Навесні Ліда і Оля вирішили у дворі розбити клумбу. Сестри скопали грядку і засіяли її насінням ромашки.
Дівчата старанно доглядали квітник: пололи бур’ян, в спеку поливали.
Якось уранці Оля і Ліда зупинилися біля розквітлих квіток і побачили, що ромашки – дуже ніжні. Голівки їх, неначе маленькі жовті сонечка з білосніжними промінчиками. Листя – ніби прозоре зелене мереживо. У кожній квіточці – крапелька роси, а в ній блакитне небо і пухнасті хмарки пливуть. Над ними весело кружляли бджілки.
Сестрички спочатку захотіли нарвати ромашок у букет, але подумали, що зірвані квіти швидко зів’януть. Тоді не почують вони співу пташок, не побачать сонечка, бджілок і навіть їх.
Дівчата вирішили, що ромашки – чудові квіти, нехай собі ростуть. (98 слів)
2. Визначення теми й головної думки тексту
3. Аналіз тексту
– Хто і де вирішив розбити клумбу?
– Як дівчата доглядали квітник?
– Що якось уранці побачили Оля і Ліда?
– З чим дівчатка порівняли голівку і листочки ромашки?
– Що відображалося в крапельці роси?
– Хто весело кружляв над квітами?
– Що спочатку захотіли зробити сестри?
– Що вирішили дівчата?
4. Мовний аналіз тексту
– Якими словами автор називає Ліду і Олю? (Дівчатка, сестрички, вони)
– З якою метою він це робить?
– Доберіть синоніми до слів:
Квітник – клумба;
Кружляли бджілки – літали бджілки;
Блакитне небо – голубе небо;
Спека – теплінь.
– А які слова краще вжити: використані автором чи запропоновані нами? (Авторські)
5. Структурний аналіз тексту
1) Складання плану тексту у вигляді запитань за опорними назвами дій: зробили, доглядали, побачили, літав, захотіли, вирішили.
План
1. Що навесні зробили Оля і Ліда?
2. Як дівчата доглядали клумбу?
3. Які квіти побачили вранці сестри?
4. Хто літав над ромашками?
5. Що захотіли зробити дівчатка?
6. Яке рішення прийняли сестри?
2) Поділ тексту на абзаци.
– Назвіть зачин, кінцівку.
– Про що йдеться в основній частині?
– Скільки абзаців у тексті?
6. Усне переказування тексту
7. Орфографічна підготовка
Навесні, вранці, старанно, засіяли, прозоре мереживо, зів’януть.
8. Повторне читання тексту вчителем
9. Запис переказу в зошит
Індивідуальна допомога слабшим учням може бути такою:
– початок абзаців;
– набір опорних слів до кожного абзацу.
10. Перевірка виконаної роботи
Самоперевірка.
Слухання 3-4 переказів, внесення порад, коректив.
11. Цікаво знати!
За легендою, ромашки – це не просто квіти, це маленькі парасольки степових гномів.
Почнеться в степу прохолодний літній дощ, заховається все живе: і комахи, і бджоли, і мурашки. Тільки добрий гномик не боїться дощу. Він зриває парасольку-ромашку та йде степом, тримаючи її над головою. Дзвінко падають краплі на квітку, збігають цівками з ніжних тремтливих пелюсток, а гном залишається сухим і веселим навіть під найсильнішим дощем.
Іще 150 років тому ромашку демонстрували глядачам як дивовижну і рідкісну рослину з далекої Америки.
У Росії, а згодом і в Україні, вона з’явилася випадково. Зерно пшениці, засмічене насінням ромашки, засипали в мішки та повезли з Америки до Росії. У мішках виявилися дірки, у вагонах – щілини, і дрібне насіннячко цих квітів розсипалося по залізничному полотну. А невдовзі американська ромашка розсіялася вздовж колії, укривши землю м’яким, кучерявим, терпкувато-запашним килимом.
М. Голець
V. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
Складання сенкана
1. Іменник. | Ромашка. |
2. Прикметники. | Ніжна, чарівна. |
3. Порівняння. | Сонечко у білому віночку. |
4. Речення. | Ромашка – лікарська рослина. |
5. Асоціація. | Пухнаста хмаринка. |
Гра “Мікрофон”
– Чого вчилися на сьогоднішньому уроці?
– Що нового дізналися?
– Чи сподобався вам урок? Чому?