Мета: ознайомити учнів із правописом прикметників з основою на м’який приголосний у родовому, давальному, орудному та місцевому відмінках однини; розвивати мовленнєвий слух, граматичну пильність; виховувати старанність.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ (див. додатковий матеріал до уроку на с. 106)
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні на уроці ми розглянемо вживання знака м’якшення перед закінченням прикметників чоловічого, жіночого, середнього роду. Дізнаємося, у яких відмінках
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Гра “Так чи ні?”
Діти показують ” + ” (так), якщо основа прикметника закінчується на м’який приголосний, і “-” (ні) – якщо на твердий приголосний.
Синя, сумний, давнє, домашня, спілий, красиве, раннє, дивна, літня, гарне.
Світлий, пізній, добрий, дужий, дружній, широке, порожнє, шкільний, городній, майбутній, могутнє, обережний.
– Для чого необхідно вміти визначати основу прикметників?
2. Робота в групах
– Розгляньте таблицю відмінювання прикметників на с. 92 підручника.
– З’ясуйте
– У яких відмінках перед закінченням прикметників з основою на м’який приголосний ви будете писати знак м’якшення?
– Які закінчення можуть мати прикметники чоловічого і середнього роду в місцевому відмінку однини?
3. Ознайомлення з теоретичним матеріалом (с. 92)
4. Первинне закріплення (вправа 205, с. 92-93)
Учні відмінюють подані прикметники, позначають їх закінчення (перші п’ять слів з коментуванням біля дошки, інші слова – самостійно).
– За потреби користуйтеся таблицею на с. 92 підручника.
– Поясніть, коли вживається знак м’якшення у закінченнях прикметників чоловічого і середнього роду в названих відмінках?
– У яких відмінках у прикметниках жіночого роду однини перед закінченням уживається знак м’якшення?
5. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Тренувальна вправа 206 (с. 93)
– Учні читають текст і добирають до нього заголовок.
– Списування відредагованого тексту, позначення закінчень прикметників.
2. Самостійна робота
– Прочитайте речення. Прикметники, подані у дужках, запишіть у потрібній формі.
– Визначте відмінок прикметників.
Варіант 1
На (останній) уроці у нас була фізкультура.
Від (літня) спеки аж дихати важко.
Школярі задоволені (вчорашня) екскурсією.
Варіант 2
У (сусідній) будинку живе моя подруга.
За (передня) партою сидить Павлик.
Оленка прикрасила букет (синя) стрічка.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
– Що нового дізналися на уроці?
– У яких відмінках у прикметниках чоловічого та середнього роду пишемо знак м’якшення?
– У яких відмінках у прикметниках жіночого роду пишемо знак м’якшення?
– Для чого нам потрібно це знати?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа 207 (с. 93); вивчити правило (с. 92).