Мета: вчити учнів дотримуватися правил вимови та написання прикметників із суфіксами – ськ-, – зьк-, – цьк-; розвивати фонематичний слух; збагачувати словниковий запас школярів; виховувати старанність.
Хід уроку
ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Сіроокі дівчатка,
Ясноокі хлоп’ята,
Заспокойтеся, сядьте,
Час вже починати.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ Перевірка домашнього завдання (вправа 219, с. 97)
– Прочитайте списаний текст.
– Назвіть відмінки прикметників, які ви вставили у тексті.
– Які знання допомогли
Каліграфічна хвилинка
Нн ил ок иш жі рв
Нахиляє дуб високий
Серед пишної долини
Віти дужі і високі
До червоної калини.
Б. Грінченко
– Запишіть каліграфічно вірш з пам’яті.
– Підкресліть прикметники.
– Визначте рід, число, відмінок прикметників.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні на уроці ми дізнаємося як правильно вимовляти й писати прикметники із суфіксами – ськ-, – зьк-, – цьк-.
СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ Робота за вправою 220 (с. 97)
Учні читають
- Самостійне виконання учнями першого завдання до вправи на с. 98 підручника.
(Німецькі – німецький, австрійські – австрійський, словацькі – словацький, угорські – угорський, болгарські – болгарський, румунські – румунський, українські – український.)
– Які слова ви написали?
– Назвіть суфікси в цих словах.
- Пояснення вчителя.
У суфіксах – ськ-, – зьк-, – цьк – завжди пишеться знак м’якшення.
Перед цими суфіксами приголосні також можуть пом’якшуватись у вимові, проте знак м’якшення після них не пишеться: українська. Але м’якість звука [л] перед суфіксом – ськ – позначається знаком м’якшення: сільський, польський.
Ознайомлення з теоретичним матеріалом (с. 98) Вибіркове списування за вправою 220 (с. 97-98)
(Італія – італійський, Словенія – словенський, Боснія – боснійський, Герцеговина – герцеговинський, Албанія – албанський, Македонія – македонський, Польща – польський, Швейцарія – швейцарський, Чехія – чеський.)
Утворення прикметників від географічних назв (вправа 221, с. 98)
– Допишіть назву нашого міста та утворіть від неї прикметник.
– За допомогою якого суфікса ви це зробили?
Фізкультхвилинка УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ Робота в парах (вправа 222, с. 98)
Звітування пар про виконану роботу.
Творча робота
– Від поданих іменників утворіть прикметники з суфіксами – ськ-, – зьк-, – цьк-.
– Складіть словосполучення.
Зразок: Київ – київське море.
Україна, Харків, козак, Львів, чумак, Полісся, Запоріжжя.
Гра “Допоможи Незнайкові виправити помилки”
Україньський, сілський, козацкий, київский, кобзарьський.
Робота з деформованим текстом
– Складіть і запишіть речення. Підкресліть прикметники на – ський, – зький, – цький.
Чисту, я, мову, в, солов’їнім, щебетанні, українську, чую.
Карпатським, пісня, над, радісно, нашим, краєм, дзвенить.
Миколка, юнацьких, з, переміг, змаганнях, шахів, на.
бачили, козацькі, музеї, шаблі, ми. ПІДСУМОК УРОКУ
– Що нового дізналися на уроці?
– Яка буква пишеться у прикметниках на – ський, – зький, – цький?
Гра “Хто швидше?”
– Від іменників, поданих у дужках, утворіть прикметники.
(Море) берег – …
(Чумак) Шлях – …
(Гори) річка – …
(Карпати) край – …
(Юнак) змагання – …
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа 223 (с. 99); вивчити правило (с. 98).