Мета: продовжити формувати в учнів поняття “земноводні”; вдосконалювати вміння описувати земноводних, визначати їх за істотними ознаками; розвивати спостережливість, мовлення, мислення, пам’ять; виховувати любов до природи.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
– Чому риби швидко рухаються у воді?
– На які групи розподіляють риб залежно від типів водойм, у яких вони мешкають?
– Чи піклуються риби про своє потомство? Поясніть.
– Чому риби відкладають величезну кількість
– Розкажіть про різноманітність риб. Яких акваріумних рибок ви знаєте?
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про життя земноводних і плазунів, їх розмноження і розвиток.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота за підручником (с. 107-108)
– Пригадайте! Де вам доводилося бачити жаб? У чому полягають особливості їхнього способу життя?
– Жаба належить до групи тварин, яких називають земноводними. Ця назва дуже влучна, адже такі тварини живуть і на землі, й у воді. Предки земноводних першими вийшли з водойм на суходіл.
Робота в парах
–
– Жаби, тритони – це земноводні. Ці тварини можуть жити на землі і у воді. Тому їх назвали… (земноводні). Слово складається з двох коренів: зем і вод-. Як же жаб відрізнити від інших тварин? (У них гола, холодна, мокра шкіра.) І справді. Шкіра у жаби волога і тонка. Її часто потрібно змочувати водою. Якщо жабу довго тримати в сухому місці, вона може загинути. Жаби – незвичайні тварини. Узимку вони сплять під льодом і снігом, можуть дихати шкірою, навіть пити, якщо потрібно, вони можуть шкірою, не розкриваючи рота. їх витріщені очі бачать усе, що знаходиться попереду і ззаду, одночасно.
Але бачать вони тільки те, що ворушиться. Язик у них прикріплений до щелепи не заднім кінцем, як в усіх тварин, а переднім. Тому жаба може викидати його далеко вперед. Щоб легше ковтати здобич, жаба проштовхує її в горло за допомогою очей.
– Що розказав про земноводних Мудрий Лісовичок?
– Роздивіться фотографії на с. 108 і розкажіть, у чому полягає подібність усіх зображених тварин? Як їх можна назвати одним словом?
– Що означає назва “плазуни”?
– Плазуни мешкають на суші, але й у воді почуваються прекрасно. До них належать змії, ящірки, крокодили і черепахи. Ці тварини все життя повзають – плазують, тому їх називають плазуни.
У тваринному царстві плазуни займають місце між земноводними і птахами. Учені вважають, що птахи пішли від плазунів декілька мільйонів років тому.
– Пригадайте! Чи доводилося вам чути про динозаврів – вимерлих родичів сучасних плазунів?
– Динозаври панували на Землі дуже давно. І досі залишається загадкою причина їх вимирання.
– Запам’ятайте! Земноводні й плазуни є важливими складовими живої природи.
2. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
Робота над загадками
– “Ква-ква-ква” – вона виводить,
Позира булькатим очком.
Як журавлика угледить –
Прикидається листочком. (Жабка)
– В’ється стрічка невеличка,
Де пісочок, де травичка.
Ви її не зачіпайте,
Стороною оминайте. (Змія)
– Хто хвоста залишає,
Коли від ворога тікає? (Ящірка)
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
– Яких тварин називають земноводними? Наведіть приклади.
– Які ознаки земноводних є істотними?
– Яких тварин називають плазунами? Наведіть приклади.
– Які ознаки плазунів є істотними?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 107-108.
Проект “Облаштовуємо нашу планету”
– Доведіть, що на нашій планеті повинні жити і жаби, і ящірки, і змії.