Урок № 1
Тема: Значення мови в житті суспільства. Українська мова – державна мова України
Мета: забезпечити усвідомлення учнями значення мови як основного засобу спілкування, формування думки й пізнання; усвідомлення значення державної мови для зміцнення української державності; сприяти формуванню патріотичних почуттів та любові до рідної мови.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник.
Хід уроку
І. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання.
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
Робота
Робота біля дошки.
Наша слава – Українська держава. (Нар. творч.) Державною мовою в Україні є українська мова. (Конституція України.) Без мови немає народу, як сонця без сяйва й тепла. (С. Шелухін.) Як буде в дитини мова, то буде в народу пісня. Як буде в народу школа, то буде народ і держава. (Д. Чередниченко.)
ІІІ. Закріплення вивченого.
Бесіда.
– Як людина має ставитися до рідної мови? Чому?
– Чому державною мовою має бути рідна мова народу, що живе в державі?
– Чому державну мову кожному потрібно знати бездоганно?
Прочитати
Хто своєї мови цурається, той сам себе встидається. Рідна мова – не полова, її за вітром не розвієш. Ми з того роду, що любить свою мову й свободу.
Народна творчість.
Диктант із коментуванням.
Солов’їну, барвінкову українську рідну мову в дар дали мені батьки. (В. Лучук.) І яка чудова, світла і багата українська мова, мова мами й тата! (Марійка Підгірянка.) Рідна мова в рідній школі! Що бринить нам чарівніш? (Олександр Олесь.) Мова барвиста, мова багата, рідна і тепла, як батьківська хата. (В. Гринько.) В серці ніжну і погідну збережу я мову рідну. (М. Хоросницька.) Наша мова калинова і ласкава, і медова, і багата, і не бідна. От що мова наша рідна! (Д. Чередниченко.)
ІV. Підбиття підсумків уроку.
Прочитати (прослухати) вірш. Як автор пояснює роль рідної мови в житті людини? Чому порівнює її з живою водою?
Рідна мова, якою мати розмовля
І гомонить в степу земля…
Я нею мислю і спілкуюсь,
Вона і вчить, і окриля,
Я нею мрію, нею сню,
Вона чистіша від вогню.
Серед усіх народів світу
Звеличує мою рідню.
Вона і гріє, і сія,
Вона – мов пісня солов’я.
Якби змінив її на іншу,
Себе зневажив сам би я.
З усіх чужин, з усіх доріг,
Який би світ не впав до ніг,
Хто рідної не зрікся мови,
На рідний вернеться поріг.
А вдома й горе – не біда,
Бо мова, як жива вода,
Вона багата, наша мова –
І древня, й вічно молода!
Юрій Питак, школяр, м. Тернопіль.
Підсумкова бесіда.
– Яку роль відіграє мова в житті суспільства?
– Які засоби, крім мови, люди використовують для спілкування?
– У чому переваги звукової мови перед іншими засобами?
– Які мови вивчають у школі і яка роль кожної в житті людини?
– Яке значення для громадян держави має державна мова?
V. Домашнє завдання.
§ 1, вправа 5.