БУДОВА СЛОВА. СЛОВОТВІР. ОРФОГРАФІЯ
УРОК № 80
Тема. Значущі частини слова. Розбір слів за будовою
Мета: поглибити знання учнів про значущі частини слова; закріпити знання учнів про будову слова; вдосконалювати вміння розбирати слова за будовою; виховувати пізнавальний інтерес учнів до мови.
Обладнання: підручник.
ХІД УРОКУ
I. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
1. Перевірка домашньої вправи.
2. Бесіда.
– Чому в слові теплого закінчення – ого, а в слові тепло закінчення немає?
– Яка різниця між
– Для чого служить закінчення?
– Що треба виділяти перше: префікс чи корінь? Чому?
II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАННЯ ШКОЛЯРІВ
IV. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Слово вчителя.
Суфікс – це значуща частина слова, яка стоїть після кореня і служить для утворення нових слів. У слові може бути кілька суфіксів.
2. Робота за підручником.
Вправа 526 (усно).
3. Робота біля дошки.
Завдання: записати слова, виділити корінь, суфікс і закінчення.
Вітерець, холодний,
4. Робота в зошитах.
Завдання: згрупувати слова з однаковими суфіксами (записані на дошці) і записати їх.
Бородатий, крайній, гарнесенький, тонесенький, верхній, горбатий, вечірній, березовий, вербовий, крилатий, чистесенький, кленовий.
5. Робота за підручником.
Вправа 527.
6. Творча робота.
Завдання: від поданих слів за допомогою суфіксів утворити прикметники, виділити ці суфікси.
Полотно, Київ, дерево, рано, шкіра, господарство, білий, гарно, Волга, широкий, змінити, море, ліс.
7. Колективна робота.
Завдання: дати відповіді на питання. Записати слова-відповіді і виділити в них суфікси.
Хто водить трактор? (Тракторист.)
Хто працює на комбайні? (Комбайнер.)
Хто лікує людей? (Лікар.)
Хто видає в касі гроші? (Касир.)
Хто виховує дітей? (Вихователь.)
Хто грає у футбол? (Футболіст.)
8. Робота за підручником.
Вправи 528, 531.
9. Робота біля дошки.
Завдання: розібрати слова за будовою.
Подорожник, гірськими, збудують, мізинчик, обкладинка, посміхається, бюро, швидко, поні, тонюсінький, вночі, міжгір’я, праліс, словник, радістю, розбагатіти, неуважний, синочок.
10. Творча робота.
Завдання: придумати слова, будова яких відповідала б поданим схемам. Записати ці слова.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Робота за підручником.
Вправа 530.
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підручник, § 61, вправа 532.