Тема. Знаходження добутку виду 2400 • 30 усним і письмовим способами. Розв’язування задач з буквеними даними. Задачі на пропорційне ділення (№№ 839-848).
Мета. Ознайомити учнів із множенням виду 2400 • 30 усним і письмовим способами; закріплювати вміння учнів розв’язувати задачі з буквеними даними; удосконалювати вміння дітей розв’язувати задачі на пропорційне ділення.
Обладнання. Гра “Замкни коло” (таблиця); картки для опитування; таблиці за коротким записом задачі; таблиця “Знаходження добутку виду 3200 • 30”.
Зміст уроку
І.
1. Перевірка домашнього завдання.
А) Зачитати відповідь до задачі № 837.
(Відповідь: 628 м тканини витратили па пошиття чоловічих костюмів.)
Б) Із завдання № 838 зачитати значення добутків.
(Відповідь: 672; 6000.)
2. Усні обчислення.
А) Гра “Замкни коло”.
У грі бере участь 2 команди, по 8 учнів у кожній.
Б) Рівняння.
Х : 15 = 1000 х: 80 = 400 х • 8 = 400
В) Задача.
Туристам треба було пройти 200 км. За перший тиждень вони подолали цього шляху, а решту – порівну розподілили на 10 днів. По
3. Завдання для опитування.
1) Скласти вираз і знайти його значення.
До добутку чисел 129000 і 6 додати добуток чисел 257 і 500. (902500).
2) У майстерні було 800 м полотна. За тиждень використали всієї кількості. Скільки метрів полотна залишилося в майстерні? (160 м)
4. Картки для опитування.
№ 1
1) Склади вираз і знайди його значення.
Від добутку чисел 82000 і 9 відніми добуток чисел 67800 і 3 (534600).
2) У школі 960 учнів. цієї кількості – дівчатка, а решта – хлопчики. Скільки хлопчиків у школі? (360.)
№ 2
1) Склади вираз і знайди його значення.
Добуток чисел 507 і 400 збільш на частку чисел 288953 і 7. (244079)
2) Відстань від дому до школи 432 м. Хлопчик пройшов цього шляху. Скільки метрів йому залишилося ще пройти? (108 м)
II. Вивчення нового матеріалу.
1. Пояснення знаходження добутку 3200 • 30 (за таблицею). Учні розглядають прийоми усного і письмового множення добутку 3200 • 30.
2. Первинне закріплення (за №№ 839 – 840).
3. Виконання завдання № 841 (з коментуванням).
4. Гра-змагання “Доберись до прапорця” (за таблицею № 53).
Фізкультхвилинка.
III. Розвиток математичних знань.
1. Розв’язування задач з буквеними даними.
А) Задача № 842.
Під час повторення учнями змісту задачі вчитель на дошці виконує її короткий запис.
– Скільки тістечок купили брат і сестра разом? (k + с)
– Скільки вони заплатили за тістечка? (а грн)
– Як дізнатися, скільки коштує одне тістечко? (а : (k + с) грн)
– Складіть вираз та обчисліть його значення, якщо k = 6, с = 9, а = 60.
(Розв’язання: 60 : (6 + 9) = 4 (грн).)
Б) Складіть задачу за виразом:
А = а : 7.
Знайдіть значення виразу, якщо а = 896.
2. Розв’язування задач на пропорційне ділення.
А) Задача № 843 (з коментуванням).
(Розв’язання:
1) 4 + 3 = 7 (м.) – жита і пшениці було на причепі;
2) 560 : 7 = 80 (кг) – зерна в одному мішку;
3) 80 • 4 = 320 (кг) – жита було на причепі.)
Б) Задача № 844 (самостійно).
Для учнів із середнім та початковим рівнем знань на дошці подано таблицю:
Учні, які швидше виконають завдання, розв’язують задачу № 846.
(Відповідь: 1000 000 людей вистачить кисню із 400 га соснового лісу.)
3. Виконання завдання № 845.
(Відповідь: 42; 85; 26.)
IV. Підсумок уроку.
– Обчисліть:
310 • 200; 500 • 50; 30 • 40 • 50.
V. Домашнє завдання.
№№ 847, 848 (с. 137).