Тема. Зв’язок дій множення і ділення. Множення і ділення з числами 1 і 0 (№№ 32-41).
Мета. Повторити табличне множення і ділення, правила множення чисел 1 та 0; розвивати уміння розв’язувати вирази та задачі двома способами, знаходити значення виразів зручним способом.
Обладнання. Таблиця множення і ділення; посібник “Картки для поточного контролю знань. 4 клас” (авт. Походжай Н. Я.. Шост Н. Б.); сигнальні картки.
Зміст уроку
І. Контроль, корекція і закріплення знань.
1. Перевірка домашнього завдання.
А) Зачитати складені
Б) Пояснити розв’язання задачі № 31.
(Розв’язання:
1) 30 • 4 = 120 (кг) – завезли до їдальні;
2) 120 : 3 = 40 (кг) – витратили за два дні;
3) 120 – 40 = 80 (кг).)
(Відповідь: у їдальні залишилося 80 кг картоплі.)
2. Робота з “Картками для поточного контролю знань” (за варіантами).
3. Картки для опитування.
№ 1
1) Обчисли вираз: 8 + 8 + 8+ 8 + 8 + 8.
Заміни додавання множенням. З цього виразу на додавання склади ще один вираз на множення.
2) Знайди невідомі числа та обчисли їх суму.
7 • a = 49 b : 4 = 9
№ 2
1) Обчисли
Заміни додавання множенням. З цього виразу на додавання склади ще один вираз на множення і два вирази на ділення.
2) Порівняй вирази і постав знаки >, < або = .
4. Виконання завдання № 32 (із самоперевіркою).
II. Повторення правил множення чисел 1 та 0.
1. Робота над вправою № 33.
Учні пояснюють, як знайшли результати обчислень, формулюють правила за рівностями:
– Наведіть до кожного правила числові вирази.
2. Виконання завдання № 35 (з коментуванням).
3. Гра “Знайди пару”.
– Знайдіть вирази з однаковим значенням.
Фізкультхвилинка.
III. Розвиток математичних знань.
1. Робота над задачею № 36.
Учні під керівництвом учителя розв’язують задачу двома способами.
(Перший спосіб: (18 + 12) : 6 = 5 (ящ.).
Другий спосіб: 18 : 6 + 12 : 6 = 5 (ящ.).)
– Змініть умову задачі, щоб запитання звучало так: Скільки кілограмів ягід було в кожному ящику?
2. Обчислення виразів.
А) Знаходження значення виразів двома способами (№ 37).
– (2 + 7) • 5 = 9 • 5 = 45
(2 + 7) • 5 = 2 • 5 + 7 • 5 = 10 + 35 = 45
– (18 + 24) : 6 = 42 : 6 = 7
(18 + 24) : 6 = 18 : 6 + 24 : 6 = 3 + 4 = 7
– 24 : (2 • 3) = 24 : 6 = 4
24 : (2 • 3) = 24 : 2 : 3 = 4
– (18 • 8) : 2 = 144 : 2 = 72
(18 • 8) : 2 = (18 : 2) • 8 = 9 • 8 = 72
Б) Розв’язування виразів зручним способом (№ 38).
Учні знаходять і пояснюють зручний спосіб обчислення виразів.
2 • 6 • 3 = 2 • 3 • 6 = 6 • 6 = 36
81 : (3 • 3) = 81 : 9 = 9
(7 + 9) • 5 = 7 • 5 + 9 • 5 = 35 + 45 = 80
(54 + 36) : 6 = 54 : 6 + 36 : 6 – 9 + 6 = 15
3. Розв’язування задачі № 39*.
(Відповідь: в першому бідоні було 18 л молока, а в другому – 6 літрів.)
IV. Підсумок уроку.
1. Інтерактивна гра “Закінчи твердження”.
– 3 кожної рівності на множення можна скласти…
– Щоб знайти невідомий множник, потрібно…
2. Знаходження частки з поясненням.
V. Домашнє завдання.
№№ 40, 41 (с. 8).