Тема. Аналіз контрольної роботи. Число дієслова. Змінювання дієслів за часами. (Вправи 286-289).
Мета. Формувати в учнів уміння визначати число дієслова і змінювати дієслова за числами; вдосконалювати навички роботи з текстами.
Обладнання: мовний матеріал, додаток 3.
Хіт уроку
I. Організація класу.
II. Аналіз контрольної роботи (диктанту).
1. Повідомлення результатів контрольної роботи.
2. Відзначення учнів, які написали диктант бездоганно, і вручення їм карток для індивідуальної роботи.
3. Робота класу над типовими помилками.
4.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
1. Вправа “Чи знаєш ти?..”.
– Яка частина мови називається дієсловом?
– Як називається початкова форма дієслова? Наведіть приклади. (Неозначена форма дієслова.)
– Як змінюються дієслова? (За часами.)
– Які часи може мати дієслово? (Минулий, теперішній, майбутній.)
– На які питання відповідають дієслова минулого, теперішнього і майбутнього часу?
– Дієслово в неозначеній формі змініть за часами (усно).
Малювати малював, малює, малюватиме (буде малювати).
Бігти
Сумувати –
Формувати –
Радіти –
2. Творчий диктант із фронтальною перевіркою.
– Дієслова в неозначеній формі змініть і запишіть: в минулому часі 1-й ряд, в теперішньому часі – 2-й ряд, в майбутньому часі – 3-й ряд.
Збирати, ходити, горювати, розливати, радіти, балакати, працювати, складати, літати, смішити, плавати.
IV. Повідомлення теми і завдань уроку.
Проблемна ситуація.
– Що означає або що випливає з такого питання: як змінюються дієслова за числами? (Це означає, що дієслова таки змінюються за числами.)
– Які є числа як граматична ознака? (Однина і множина.)
Висновок. Якщо дієслова змінюються за числами, отже, вони можуть вживатись в однині і множині.
– Давайте переконаємось у цьому.
V. Сприймання і усвідомлення учнями нового матеріалу.
1. Вибіркове коментоване списування (вправа 286).
А) Читання тексту, словникова робота, добір заголовка.
Марево 1. Оптичне явище в атмосфері, яке полягає в тому, що невидимі предмети, які знаходяться за горизонтом, відбиваються в переломленій формі в повітрі, міраж.
2. Переносне зн. Привиди, примари, уявне видіння.
3. Миготливий шар теплого повітря біля поверхні землі (особливо в спеку).
Б) Виписування головних членів речення за зразком (с. 145).
В) Визначення числа дієслова з опорою на правило (с. 146).
2. Опрацювання правила (с. 146).
3. Вправа “Попрацюймо разом” (вправа 287).
– Прочитайте уривки з віршів.
– Випишіть дієслова, ужиті в множині. Визначте їх час.
– Виконайте звуко-буквений аналіз виділених слів (додаток 3).
Фізкультхвилинка.
4. Тренувальна вправа (вправа 288).
А) Читання речень, з’ясування значень невідомих слів.
Б) Письмове виконання завдання 2.
– Спишіть речення. Підкресліть головні члени.
– Якими частинами мови виражені головні члени речення?
– Прокоментуйте час дієслів у реченнях.
– Які з речень вам хотілося б вивчити напам’ять? Чому?
5. Вправи для самостійної роботи (робочий зошит).
6. Редагування тексту.
– Перебудуйте текст, ставлячи дієслова і зв’язані з ними слова у множині. Летить над пасікою бджілка і прислухається. Чує, що десь далеко дзвенить ніжний дзвіночок. Летить бджілка на музику дзвіночка. Прилетіла до лісу. А то дзвенить квітка конвалії.
VI. Підсумок уроку.
1. Гра “Скажи відверто”.
– Яку частину мови ви тепер вивчаєте? (Дієслово.)
– Які граматичні характеристики дієслова ви вже знаєте? (Час, число, початкова форма дієслова.)
– Які знаєте часи дієслів? (Минулий, теперішній, майбутній.)
– У якому числі може вживатись дієслово? (В однині або в множині.)
– Як називається початкова форма дієслова і на які питання відповідає? (Неозначена форма дієслова, відповідає на питання що робити? що зробити?.)
2. Усмішки.
– Впізнайте дієслово, вжите у множині.
Який час…
Вчитель: – Я миюся, ти миєшся… Який це час, Федоте?
Учень: – Ну, раз ми з вами миємось – виходить, що субота. (В. Слюсар)
– Чи правильно відповів Федот? Доведіть.
– Впізнайте дієслова, вжиті в однині.
***
Вчитель: – Який це час: я бігаю, ти бігаєш, він бігає, вони бігають?
Учень: – Велика перерва.
– Чи погоджуєтесь з відповіддю учня? Чому?
***
Вчитель: – Який буде минулий час від дієслова прокидатися!
Учень: – Спати!
– Чи правильно відповів учень? Доведіть.
VII. Повідомлення домашнього завдання з попереднім інструктажем.
С. 146 – правило, с. 147 – вправа 289.