Мета: формування поняття про багатоцифрові числа.
Дидактичні задачі. Вдосконалювати навички усних обчислень. Актуалізувати спосіб міркування стосовно визначення загальної кількості одиниць певного розряду в багатоцифровому числі. Актуалізувати вміння визначати розрядні одиниці; замінювати числа більшими розрядними одиницями. Актуалізувати прийом укрупнення розрядних одиниць при додаванні, відніманні, множенні та діленні трицифрових чисел; перенести цей спосіб міркування на дії з круглими багатоцифровими
Розвивальна задача: розвивати логічне мислення учнів у процесі перенесення способу укрупнення розрядних одиниць при обчисленні сум, різниць, добутків й часток на випадки обчислення з багатоцифровими числами (№4,5,7).
ХІД УРОКУ
І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Ви вже вмієте добре лічити усно в межах трицифрових чисел. Сьогодні можете відстежити, які знання і вміння будуть вам допомагати так, що новий матеріал зможете пояснити без допомоги вчителя.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА СПОСОБІВ ДІЇ
1. Усна лічба.
Завдання №1 із робочого зошита.
2. Усне опитування.
Див. усне опитування до уроку №3.
3. Актуалізація способу дії із визначення загальної кількості одиниць певного розряду.
Завдання №1 виконується колективно.
Пригадуємо, як знайти скільки в числі всього десятків ( сотень, тисяч, десятків тисяч, сотень тисяч). Чому так можна міркувати?
4. Актуалізація способу дії із заміни круглого числа більшими розрядними одиницями.
Завдання №2 виконується з коментарем.
Визначаємо скількома нулями закінчується число. Визначаємо, у якій розрядній одиниці стільки ж нулів. “Відкидаємо” нулі й замість них записуємо назву розрядної одиниці.
5. Актуалізуємо прийом укрупнення розрядних одиниць при додаванні, відніманні, множенні та діленні круглих чисел в межах 1000.
Завдання № 3 виконується з коментарем.
Коментар: 1) замінюю одне або два круглі числа однаковими більшими розрядними одиницями; 2) виконую дію з числами, поданими в даних розрядних одиницях; 3) подаю результат в одиницях.
ІІІ. ФОРМУВАННЯ НОВИХ ЗНАНЬ ТА СПОСОБІВ ДІЇ
1. Перенесення прийому укрупнення розрядних одиниць на випадки додавання та віднімання круглих багатоцифрових чисел.
Завдання №4 виконується колективно.
Учні помічають, що у другому виразі числа закінчуються більшою кількістю нулів, тому їм можна замінити більшою розрядною одиницею, і у такий спосіб, так само, треба буде виконувати дію в межах 100, і результат подати в одинцях. Зіставляємо результати в кожному стовпчику – вони відрізняються лише кількістю нулів наприкінці числа.
Завдання №2 із робочого зошита виконується з коментарем.
Завдання №5 виконується колективно (біля дошки).
Завдання №3 із робочого зошита виконується з коментарем.
2. Первинне закріплення.
Завдання №4 із робочого зошита виконується з коментарем.
3. Перенесення прийому укрупнення розрядних одиниць на випадки множення та ділення круглих багатоцифрових чисел.
Завдання №7 виконується колективно ( біля дошки).
Учні роблять висновки, аналогічні висновкам при розв’язанні завдання №4. Таким чином, результати у кожному стовпчику відрізнятимуться лише кількістю нулів у кінці запису числа. Звертаємо увагу учнів на те, що при діленні круглих чисел ми і ділене, і дільник замінюємо більшими розрядними одиницями, а потім виконуємо ділення на вміщення. Тому в результаті одержуємо число без найменування. У цих випадках у кожному стовпчику одержуємо однакові результати.
Завдання №5 із робочого зошита виконується з коментарем.
4. Первинне закріплення.
Завдання № 6, 7 із робочого зошита виконується з коментарем.
ІУ. ФОРМУВАННЯ ВМІНЬ І НАВИЧОК. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО
1. Формування навичок усного додавання і віднімання круглих багатоцифрових чисел способом укрупнення розрядних одиниць.
Завдання №6 виконується учнями самостійно.
2. Формування обчислювальних навичок усного множення та ділення круглих багатоцифрових чисел.
Завдання № 8,9 виконуються учнями самостійно.
3. Вдосконалення уміння розв’язувати задачі на спільну роботу (рівень складності 3-го класу) та задач, обернених до задач на різницеве порівняння двох добутків (задач, пов’язаних з одиничною нормою).
Завдання №1 (1).
Учні записують задачу коротко в формі таблиці, яка містить три випадки: 1-й стосується роботи першого виконавця, другий – роботи другого виконавця, а третій – їх спільної роботи. Впізнаємо задачу на спільну роботу та актуалізуємо узагальнений план розв’язування таких задач. Формулюємо план розв’язування даної задачі. Учні записують розв’язання задачі самостійно.
Завдання №1 (2).
Зіставляємо задачу 2 і 1. Ці задачі містять одну й ту саму групу взаємопов’язаних величин. Але в задачі 1 йшлося про спільну роботу двох виконавців, а в цій задачі працює один виконавець. Це не задача на спільну роботу. Записуємо задачу коротко в формі таблиці. Формулюємо план розв’язування задачі. Учні самостійно записують розв’язання в зошиті.
4. Розвиток логічного мислення учнів.
Серед 12 цуценят 8 з довгими вухами та 9 тих, що кусаються. Скільки серед цих цуценят з довгими вухами і тих, що кусаються одночасно?
Розв’язання.
1) 12 – 8 = 4 ( ц.) без довгих вух.
2) 12 – 9 = 3 ( ц.) не кусаються.
3) 4 + 3 = 7 ( ц.) або тільки без довгих вух або тільки не кусаються.
4) 12 – 7 = 5 ( ц.) і мають довгі вуха і кусаються.
Відповідь: 5 цуценят.
Можна розв’язати цю задачу методом припущення трьома способами:
І спосіб. Якби усі цуценята мали або довгі вуха або кусалися, то їх було б 8 + 9 = 17. Але за умовою всього 12 цуценят, тому наше передбачення неправильне: серед цуценят були й ті, що мають довгі вуха і ті, що кусаються. 17 – 12 = 5 (ц.) мають і довгі вуха і кусаються.
ІІ спосіб. Нехай всі 9 цуценят, що кусаються не мають довгих вух, тоді цуценят, що мають довгі вуха і не кусаються: 12 – 9 = 3 (ц.). Але за умовою 8 цуценят всього мають довгі вуха, тому наше припущення неправильне, і серед них решта мають і довгі вуха і кусаються: 8 – 3 = 5 ( ц.) .
ІІІ спосіб. Нехай всі 8 цуценят, що мають довгі вуха не кусаються, ді лишаються ті, що кусаються і не мають довгих вух: 12 – 8 = 4 (ц.). Але за умовою 9 кусаються, тому наше передбачення неправильне; отже серед 9-ти цуценят, що кусаються, мають бути й ті, що мають довгі вуха. 9 – 4 = 5 (ц.) – мають довгі вуха і кусаються.
УІІ. ПОЯСНЕННЯ ЗАВДАННЯ ДЛЯ ДОМАШНЬОЇ РОБОТИ
Завдання №6 – виконати додавання і віднімання круглих багатоцифрових чисел, використовуючи прийом укрупнення розрядних одиниць. Завдання №8 – виконати множення та ділення круглого багатоцифрового числа на одноцифрове шляхом укрупнення розрядних одиниць. Завдання №9 – виконати ділення круглого багатоцифрового числа на кругле, шляхом укрупнення розрядних одиниць, пам’ятаючи, що при діленні іменованих чисел ми одержуємо число без найменування.
УІІІ. ПІДСУМОК. РЕФЛЕКСІЯ НАВЧАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Чому ви навчились сьогодні на уроці? Чи можна використовувати прийом укрупнення розрядних одиниць при усному додаванні і відніманні багатоцифрових чисел? Як доцільно міркувати? При множенні і діленні круглого багатоцифрового числа на одноцифрове? Як слід міркувати? При діленні круглих багатоцифрових чисел? Як можна міркувати? Який матеріал був для вас не новим? У чому потребуєте допомоги?