Мета:
– навчальна: поглибити знання семикласників про часи дієслова; удосконалювати загальнопізнавальні вміння визначати час дієслів;
– розвивальна: розвивати творчі вміння доцільно використовувати дієслова теперішнього, минулого і майбутнього часів у текстах;
– виховна: за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу знайомити семикласників з життям наших пращурів.
Внутрішньопредметні зв’язки:
– Лексикологія і фразеологія: уживання дієслів-синонімів, антонімів у переносному значенні;
– Текст (риторичний аспект): складання висловлювань у художньому стилі з дієсловами у 2-й особі однини; ділових паперів (інструкція) з дієсловами у 3-й особі множини.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок на основі повторення.
Соціокультурна лінія: Я і Батьківщина (історія).
Перебіг уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАННЯ УРОКУ
IV. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Часи
Минулий | Теперішній | Майбутній |
Дієслова минулого | Дієслова теперішнього | Має три форми: просту, |
Часу змінюються | Часу творяться від | Складну і складену. |
За родами й числами. | Основи теперішнього | Складна форма твориться |
Творяться від основи | Часу недоконаного виду | Від інфінітива + особове |
Інфінітива + суфікси | Особове закінчення | Закінчення |
-в, – л – (знала, учив) | (знаю, думаю, вчиш) | Складена форма твориться |
Додаванням до інфінітива | ||
Бути в особових формах |
> Розкажіть за таблицею про особливості дієслів минулого і теперішнього часу.
> Які форми мають дієслова майбутнього часу?
Дієслова теперішнього часу означають дію, що відбувається в момент розповіді про неї: Весна у вікна заглядає, хмарки у синяві пливуть (В. Сосюра).
Теперішній час мають лише дієслова недоконаного виду.
Дієслова теперішнього часу змінюються за особами й числами. Закінчення дієслів, що змінюються за особами й числами, називаються особовими закінченнями.
Дієслова теперішнього часу утворюються від основи інфінітива дієслів недоконаного виду додаванням особових закінчень.
V. ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
> Прочитайте текст, випишіть дієслова, визначте їх час і вид. Назвіть ознаки тексту, визначте основну думку. Доберіть влучний заголовок.
Ще в сиву давнину люди знали про нерозривний зв’язок минулого, сучасного і майбутнього.
Щоб орієнтуватися в житті, щоб бути освіченою людиною, треба вивчати минуле свого народу, його історію.
Історія народу, як і життя людини, має героїчні, трагічні, щасливі й нещасливі сторінки. У героїчному найбільше проявляється національний характер народу, його душевна краса, його талант. Ці сторінки особливо хвилюють і викликають почуття національної гордості.
В історичному минулому українського народу було таке неповторне і легендарне явище, як Запорозька Січ. Це про неї М. В. Гоголь у своєму творі “Тарас Бульба” писав: “Так ось вона, Січ! Ось те гніздо, звідки вилітають усі ті горді й дужі, як леви! Ось звідки розливається воля й козацтво на всю Україну” (З кн. “Як козаки воювали”).
Вправа з ключем
> Розподіліть слова у три колонки: І – минулий час, II – теперішній, III – майбутній. Підкресліть другу від початку слова літеру. За умови правильного розподілу слів розшифровується початок речення: “Хто не знає минулого, той не вартий сучасного і не має майбутнього”. Поясніть зміст вислову.
Входив, знає, утворювала, дарує, мовчала, з’єднує, знайшов, уміє, перелазив, читає, гнатиму, оздобив, буду ходити, зловлю, боротимусь, згадаю, побачу.
Творче конструювання
> Прочитати текст. З’ясувати його стилістичну належність. Замінити дієслова минулого часу на теперішній.
> Зіставте тексти. Зробіть висновок про вживання дієслів у теперішньому часі в значенні минулого. Яких ознак тексту додає цей прийом?
Текст 1
Море запінилося і кипить, а вітер надув сосни на вершках скелі, і мчить острів на тих чорних вітрилах, як корабель.
Море поблискує злою блакиттю, водяний пил бє його білим крилом. Вигнулось, знялось крило вгору і, пронизане сонцем, упало. А за ним летить ідруге, і третє. Здається, що незнайомі блакитні птахи полетіли раптом на море і б’ються завзято грудьми, піднявши вгору білі широкі крила… вітер заганяє дихання назад у груди. Узяв дерева за чуба і гне до землі (М. Коцюбинський).
Текст 2
Василько торкнувся коней, коні знялися з місця і нешвидко побрели по великому снігу. Але що це? Василько виразно побачив свою хату. Йомувидалось, що в маленьких вікнах блимнув вогонь. Василько зрадів і повернув до хати. То був кущ, обсипаний снігом. Василько й руки опустив. Що тут чинити? (М. Коцюбинський)
VI. ПІДСУМКИ УРОКУ
– Чим різняться часові форми дієслова?
– Як визначити час дієслова?
– Як творяться дієслова теперішнього часу?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Опрацювати параграф. Підготувати запитання однокласникам з вивченої теми.