ОЗНАКИ І ВЛАСТИВОСТІ ПРЕДМЕТІВ. МНОЖИНИ. ГЕОМЕТРИЧНІ ФІГУРИ. НАТУРАЛЬНІ ЧИСЛА 1-10 І ЧИСЛО 0
Урок 20. ЧИСЛО І ЦИФРА 5. УТВОРЕННЯ ЧИСЛА ПРИЛІЧУВАННЯМ 1. ПОНЯТТЯ “П’ЯТИЙ”. КІЛЬКІСНА І ПОРЯДКОВА ЛІЧБА. “СУСІДИ” ЧИСЛА. НАПИСАННЯ ЦИФРИ 5
Мета: ознайомити учнів з утворенням числа 5 і цифрою 5; вчити писати цифру 5, порівнювати числа в межах 5; вправляти учнів у порядковій і кількісній лічбі; розвивати мислення; виховувати уважність.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Весела лічба
–
Заховалось дві кози,
А отут стоять ще дві
У густій рясній траві.
Порахуємо гуртом,
Скільки всіх тих кіз разом?
– У клас зайшов Мишко,
А за ним – Петько,
А за ним – Галинка,
А за нею – Яринка,
А позаду – Гнат.
Скільки тут малят?
2. Гра “Ланцюжок”
– Полічіть від 1 до 10; від 5 до 1; від 1 до 5; від 5 до 10; від 3 до 6.
3. Гра “Закінчи речення”
– Якщо Антон вищий, ніж Кирило, то Кирило…
– Якщо Катя сидить праворуч від Ганни, то Ганна сидить…
– Якщо Ігор живе далі від школи, ніж Оля, отже, Оля живе…
–
– Якщо буханець хліба дорожчий, ніж батон, то батон…
– Якщо восени холодніше, ніж улітку, тоді влітку…
III. ОЗНАЙОМЛЕННЯ З НОВИМ МАТЕРІАЛОМ
1. Вступне слово вчителя
Скільки пальців на руці
Можна стиснуть в кулаці?
Їх неважко полічити:
Раз, два, три, чотири, п’ять!
– Яке число будемо вивчати на уроці?
2. Робота за підручником (с. 27)
Завдання 1
1) Бесіда за малюнком.
– Скількох тварин зустрів кінь?
– Скільки їх тепер? Який по порядку кінь? Яким був бик? А козенятко?
– Як утворилося число 5? Якою цифрою позначають число 5?
2) Ознайомлення з друкованою цифрою 5.
Ось і вийшла погуляти
На папері цифра 5.
Руку вправо простягнула,
Ніжку бубликом зігнула.
Завдання 2
– Скільки всього скейтів? Яким по порядку є жовтий скейт? а синій? А якщо лічити справа наліво?
Завдання 3
– Назвіть “сусідів” числа 2; 3; 4.
Завдання 4
– Заповніть пропуски у реченнях.
– Розгляньте потяг. Хто сів у вагончик з цифрою 4? У який вагончик зліва направо сіла цифра 5? А справа наліво?
Фізкультхвилинка
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота з набірним полотном
– Скільки метеликів ліворуч? праворуч?
– Як отримали число 5?
2. Порівняння чисел у межах 5 [на основі матеріалу для лічби)
– Порівняйте числа кожної пари, використовуючи слова “більше”, “менше”, “дорівнює”.
4 < 5 5 > 3 5 = 5
3. Гра “Знайди цифру 5”
4. Ознайомлення з рукописною цифрою 5
1) Пояснення вчителя.
– Цифра 5 складається з маленької прямої палички, правого півовала і горизонтальної хвилястої лінії. Спочатку пишеться маленька пряма паличка. Починають її писати трохи правіше за середину верхньої сторони клітини (як і цифру 4) і ведуть похило до центра клітини. З цієї точки пишуть малий правий півовал – такий самий, як другий елемент у цифри 3. Потім угорі зліва направо пишуться останній елемент (злегка вигнута вниз паличка). Початок його співпадає з початком першого елементу цифри, а закінчується елемент у верхньому правому кутку клітини.
2) Написання цифри в повітрі під рахунок “раз-i, два-і”.
3) Написання в зошиті.
V. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
Загадка
Стоїть хлівець на четверо овець,
А на п’яту – окремо. (Рукавиця)
– Яку цифру і число вивчали на уроці?