ОРІЄНТОВНА НАВЧАЛЬНА МЕТА: ОЗНАЙОМИТИ З ВИЗНАЧЕННЯМ ЗАГАЛЬНОЇ КІЛЬКОСТІ ДЕСЯТКІВ, СОТЕНЬ, ТИСЯЧ У ЧОТИРИЦИФРОВИХ ЧИСЛАХ, ФОРМУВАТИ ВМІННЯ ЧИТАТИ Й ЗАПИСУВАТИ ЧОТИРИЦИФРОВІ ЧИСЛА, БУДУВАТИ КОЛО; РОЗВ’ЯЗУВАТИ ЗАДАЧІ З БУКВЕНИМИ ДАНИМИ
I. Перевірка домашнього завдання
Учні звіряють значення виразів вправи 192, записаних у порядку зростання на дошці, зі своїми результатами. Пояснюють план і розв’язання задачі 193 (двома способами).
II. Актуалізація та корекція знань учнів
1. Завдання для опитування.
1) Записати у вигляді суми
2) Що означає цифра 7 у записі кожного із чисел: 7204; 5707; 3274?
3) Задача. У шести однакових мішках 288 кг картоплі. Скільки картоплі у трьох таких мішках?
2. Усні обчислення.
1) Робота в парах. Кожний учень має по 10 карток, на яких записано вирази та їх значення. Учні один одному показують картки, обчислюють вирази, звіряють із записаними значеннями.
2) Задача. Хлопчику залишилося прочитати 36 сторінок книжки, це в 4 рази менше, ніж він уже прочитав. Скільки сторінок у книжці?
III. Повідомлення теми та мети уроку
Учитель пропонує визначити в числі 548 кількість усіх
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Фронтальна робота за вправами 194, 195. Учитель пояснює різницю між запитаннями: скільки десятків у числі? та скільки всього десятків у числі? Друге запитання потребує врахування і десятків, які є в розряді тисяч. Число 2356 можна записати так:
Отже, щоб визначити, скільки всього десятків у числі, досить в його записі закрити розряд одиниць і прочитати число, утворене рештою цифр. Щоб дізнатися, скільки всього сотень, достатньо закрити розряди одиниць і десятків і прочитати число, утворене рештою цифр.
2. Вправа 196 (фронтально).
3. Вправа 197. Порівняти вирази.
4. Вправа 198 – з коментуванням з місця.
V. Повторення та закріплення вивченого матеріалу
1. Самостійна робота за вправою 199. Додаткове завдання для сильніших учнів. Якщо замінити слово “менше” словом “більше”, чи зміниться план розв’язування задачі? Що зміниться в розв’язанні?
2. Задача 200. Чи можемо відразу знайти, скільки костюмів можна пошити з k метрів тканини? Чому? Що сказано про витрату тканини на кожний костюм? Чи можемо знайти витрату тканини на кожний з 5 костюмів? Складаємо план і поетапно – вираз. Яких ще значень може набувати k?
3. Задача 202 самостійно. Учні, які швидше впораються із завданням, змінюють запитання задачі, щоб розв’язанням був вираз 18 • 3 – 18.
4. Практична робота за вправою 201 (1) – під керівництвом учителя, 201 (2) – самостійно.
5. Задача 203* – під керівництвом учителя.
6. Додаткові диференційовані завдання.
Задача 1. У 5 великих каністрах 100 л бензину. Місткість великої каністри на 10 л більша, ніж малої. Скільки потрібно малих каністр, щоб розлити цей бензин? (Для дітей середнього рівня).
Задача 2. Син легший від батька у 5 разів, а разом вони важать 96 кг. Скільки кілограмів важить кожний з них? (Зобразити відрізками; для сильніших дітей).
V. Підсумок уроку
Прочитати числа, сказати, скільки в них усього десятків, сотень, тисяч: 12 300, 13 020, 15 004. Оцінювання учнями своєї роботи на уроці.