Мета: узагальнити уявлення учнів про десяткову систему числення, правила читання і запису багатоцифрових чисел; ознайомити із записом чисел римськими цифрами; повторити способи розв’язування рівнянь; провести підготовку до контрольної роботи.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. КОНТРОЛЬ, КОРЕКЦІЯ І ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ
1. Аналіз самостійної роботи
Аналіз допущених помилок та розв’язування аналогічних виразів і задач.
2. Усні обчислення. Гра “Хто швидше?”
3. Математичний диктант
Математичний
– Запишіть числа, в яких:
– 5 сотень тисяч, 3 десятки тисяч, 2 одиниці тисяч, 4 сотні, 7 одиниць; 30 одиниць II класу, 40 одиниць І класу;
– 1 сотня тисяч, 1 десяток тисяч, 8 одиниць тисяч, 4 сотні, 7 десятків, 3 одиниці.
(532 407; 30 040; 118 473)
Самоперевірка – за записом на дошці.
– Прочитайте числа в такому порядку: чотирицифрові; п’ятицифрові; шестицифрові.
84 037; 60 704; 455; 4075; 1507; 250 743; 761 245.
– Назвіть, скільки всього одиниць позначає цифра в запису кожного з чисел:
Цифра 7 – 17 083; 70 345; 275;
Цифра 2 – 248; 320 047; 123 621;
Цифра 9 – 190 780; 495; 39 031.
III. РОБОТА
1. Робота за підручником
Завдання 305 (фронтально)
Завдання 306
– Прочитайте текст завдання. (Можна розподілити текст на окремі частини – абзаци.)
Перевірка рівня засвоєння учнями прочитаного тексту – за допомогою контрольних питань.
– Які числа називають натуральними?
– Яке натуральне число найменше?
– Чи існує найбільше натуральне число?
– Чому система числення, якою ми користуємося, називається десятковою?
– Назвіть розряди, які утворюють клас тисяч.
– Назвіть лічильну одиницю першого (другого) класу.
– Як прочитати багатоцифрове число?
– Наведіть приклади зміни значення цифри в записі числа залежно від місця, що вона займає.
– Знайдіть у тексті підручника, як читають багатоцифрові числа.
– Прочитайте, що говориться в тексті про класи одиниць (тисяч).
– Продовжіть речення:
– Лічба починається з…
– Натуральний ряд чисел…
– Десять одиниць становлять…
– Десять десятків складають…
– При читанні чисел називають…
– Щоб отримати число, яке йде за даними, потрібно…
Завдання 307; 308 (фронтально)
2. Фізкультхвилинка
3. Ознайомлення з римськими цифрами
Завдання 309 (фронтально)
IV. РОЗВИТОК МАТЕМАТИЧНИХ ЗНАНЬ
1. Розв’язування рівнянь
Завдання 310 (1) (усно)
Завдання 320 (2) (самостійно з наступною взаємоперевіркою в парах)
2. Робота над задачею
Завдання 311
– Ознайомтеся зі змістом задачі. Повторіть її за короткою умовою.
Міркування. Щоб відповісти на питання задачі, потрібно дізнатися, скільки всього кілограмів розклали в менші ящики. Для цього потрібно від загальної кількості слив відняти кількість слив, розкладених у великі ящики. Скільки слив розклали у великі ящики, дізнаємося, помноживши 16 на 20.
1) 16 • 20 = 320 (кг) – слив розклали у великі ящики;
2) 428 – 320 = 108 (кг) – слив розклали в менші ящики;
3) 108 : 12 = 9 (кг) – слив клали в менший ящик.
3. Робота в парах (завдання 312)
Відповіді: 1001; 1010; 1100; 2000.
4. Гра “Поміркуй!”
– Падаючи з п’ятого 5 поверху, Аліса нарахувала 100 сходинок. Скільки сходинок вона б нарахувала, падаючи з другого поверху? (25 сходинок)
– Порівняйте, не обчислюючи.
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Завдання 313; 314 (с. 50-51).
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
– Давайте пригадаємо, чого ми вчилися сьогодні на уроці.
– Зроблено дуже багато! Ви молодці! Впевнена, що успішно впораєтеся із контрольною роботою.