ОРІЄНТОВНА НАВЧАЛЬНА МЕТА: УЗАГАЛЬНИТИ УЯВЛЕННЯ ПРО ДЕСЯТКОВУ СИСТЕМУ ЧИСЛЕННЯ, РОЗРЯДНІ ОДИНИЦІ Й ОДИНИЦІ КЛАСУ, ПРАВИЛА ЧИТАННЯ І ЗАПИСУ БАГАТОЦИФРОВИХ ЧИСЕЛ; ФОРМУВАТИ ОБЧИСЛЮВАЛЬНІ НАВИЧКИ ТА ВМІННЯ РОЗВ’ЯЗУВАТИ РІВНЯННЯ Й ЗАДАЧІ, ОБЕРНЕНІ ДО ЗАДАЧ НА ЗНАХОДЖЕННЯ СУМИ ДВОХ ДОБУТКІВ
I. Перевірка домашнього завдання
Пояснити план розв’язування задачі 303, повідомити значення виразів 160 : 8, 160 : 10, 160 : 8 – 160 : 10. Задачу 304 пояснити з місця. Що треба змінити в задачі, щоб вона розв’язувалася виразом (114 – 5 • 18) : 2 – 5?
II. Актуалізація
Завдання для опитування.
1) Вправа 305. Назвати одиницю другого класу.
2) Як називається 5 розряд?
3) Задача. Із 10 м тканини шиють 3 сорочки. Скільки сорочок можна пошити з 30 м тканини?
4) Робота в парах з картками, де з одного боку записано вирази, з іншого – відповіді. Один учень показує картку, інший обчислює. Потім – навпаки.
Приклади завдань для однієї з карток:
18 000 : 1000
(3600 – 300) • 5
542 • 100 – 200
3500 : 50 • (350 – 350)
0 : (3600 • 2)
64 • 10 – 26 000 : 100
III. Повідомлення теми та мети уроку
Учитель може повідомити, що на уроці діти уточнять
IV. Узагальнення знань про десяткову систему числення
1. Прочитати текст вправи 306. Відповісти на запитання, користуючись текстом: які числа називають натуральними? Яке найменше натуральне число? Чи існує найбільше натуральне число? Скільки цифр використовують для запису натуральних чисел? Чому систему, якою ми користуємося, називають десятковою? Які є розрядні одиниці? Яке співвідношення між ними? Скільки розрядів у кожному класі? Назвати розряди, які утворюють клас одиниць, клас тисяч. Яка лічильна одиниця першого (другого) класу? Як читати багатоцифрові числа? Від чого залежить значення цифри в записі числа?
2. Гра “Кінцівки”. Учитель читає, а учні заповнюють паузи.
Наприклад: “… натуральний ряд чисел починається з… . Найбільше натуральне число… . Десять одиниць утворюють… . Десять десятків утворюють… . Кожне число більше від попереднього на… . Лічильною одиницею другого класу є… . Якщо в записі числа переставити цифру на одне місце вліво, то її значення…”.
V. Повторення та узагальнення вивченого матеріалу
1. Вправа 308 (зробити висновок фронтально).
2. Задача 311. Учні з високим та достатнім рівнями розв’язують самостійно, а решта працює з учителем. Аналіз задачі провести від числових даних. Скласти план розв’язування, записати самостійно. Пояснити вибір останньої дії. Як зміниться розв’язання задачі, якщо її запитання замінити таким: “На скільки кілограмів яблук поклали більше у великий кошик, ніж у малий?”?
3. Розв’язування рівнянь вправи 310. Сильні учні розв’язують (2) самостійно (письмово), решта – (1) (усно).
4. Вправа 309. Прочитати самостійно. Чим відрізняються записи чисел у римській і в десятковій нумераціях? (У десятковій значення цифри залежить від її місця в записі, а в римській – ні).
5. Додаткове завдання.
Скласти задачі за короткими записами.
1) 100 г води – 3 г солі
? – 30 г солі
2) 9 кг вершків – 2 кг масла
108 кг вершків – ?
VI. Підсумок уроку
Уточнили знання про десяткову систему. Які розряди є в кожному класі? Оцінювання учнями своєї роботи на уроці.