Тема. Ділення багатоцифрових чисел на двоцифрові круглі у випадку, коли в частці є нулі. Задачі з буквенный даними (№№ 902-910).
Мета. Вчити учнів ділити багатоцифрові числа на круглі двоцифрові числа; удосконалювати вміння розв’язувати рівняння, задачі з буквенимиданими.
Обладнання. Таблиця “Ділення на двоцифрові числа”; картки для опитування; короткий запис задачі.
Зміст уроку
І. Контроль, корекція та закріплення знань.
1. Перевірка домашнього завдання.
А) Зачитати відповідь до задачі № 900.
(Відповідь: па першу
Б) Із завдання № 901 пояснити обчислення перших двох часток.
2. Усні обчислення.
А) Виконання завдання № 902 (1, 2).
Б) Задача.
Коли в бочку влили 40 л води, то заповнили п’яту її частину. Скільки літрів води вміщує ця бочка? (200 л)
В) Задача № 908*.
(Розв’язання: (375 – 5) : 10 = 37.)
3. Диференційовані завдання для опитування учнів.
Картка № 1 (для учнів із високим і достатнім рівнем знань)
1) Задача.
Швидкий поїзд проїхав 960 км за 6 год. За скільки годин подолає цю відстань легковий автомобіль, якщо його швидкість
(Відповідь: 8 год.)
2) 25980 : 60 (= 433).
Картка № 2 (для учнів із середнім і початковим рівнем знань)
1) Задача.
З одного населеного пункту одночасно в протилежних напрямах виїхали два автобуси. Швидкість першого автобуса 70 км/год, другого – 90 км/год. Яка відстань буде між ними через 5 год?
(Відповідь: 800 км.)
2) 8520 : 20 (= 426)
II. Вивчення нового матеріалу.
1. Пояснення ділення на двоцифрове число (за № 903 (1)).
2. Первинне закріплення.
Учні знаходять частки з коментуванням біля дошки.
– Перевірте результати ділення дією множення.
3. Закріплення вивченого.
А) Виконання завдання № 903 (2).
Учні працюють самостійно; учитель надає допомогу тим, хто цього потребує.
Б) Виконання завдання № 904 (з поясненням).
(Відповідь: 96; 288.)
В) Розв’язування рівнянь (№ 905).
(Відповідь: 409; 89100; 204.)
Фізкультхвилинка.
III. Розвиток математичних знань.
1. Робота над задачами.
А) Задача № 906.
На дошці короткий запис задачі:
Учні з високим рівнем знань розв’язують задачу складанням виразу.
(Перший спосіб: 150 • 30 = 150 • 18 = 1800 (грн).
Другий спосіб: 150 • (30 = 18) = 1800 (грн).)
Учитель записує:
150 • (30 – 18) = 150 • 30 – 150 • 18.
Учні переконуються, що способи розв’язування задачі грунтуються на двох способах множення числа на різницю.
Б) Задача № 907.
B – перше число.
B : k – друге число
B + b : k – сума двох чисел.
Якщо b = 9870, k = 30, то b + b : k = 9870 + 9870 : 30 = 10199.
2. Самостійна робота.
Варіант 1
1) Обчислити:
24420 : 60 (= 407) 39200 : 80 (= 490)
17250 : 50 (= 345) 25500 : 30 (= 850)
2) Скласти вираз і знайти його значення.
Від числа 2480 відняти його.
(2480 – 2480 : 5 • 4 = 1984)
Варіант 2
1) Обчислити:
21630 : 70 (= 309) 27600 : 60 (= 460)
32080 : 40 (= 802) 16300 : 50 (= 326)
2) Скласти вираз і знайти його значення.
До числа 8020 додати його.
(8020 +8020 : 4 • 3 = 10045)
IV. Підсумок уроку.
Розв’язати рівняння (з коментування).
Х • 90 = 3600 х : 90 = 900
(Відповідь: х = 40; х = 81000)
V. Домашнє завдання.
№№ 909, 910 (с. 145).