Тема. Ділення трицифрових чисел на двоцифрові з остачею (№№ 987-995).
Мета. Вчити учнів виконувати ділення трицифрових чисел на двоцифрові з остачею у випадку двоцифрової частки; формувати уміння розв’язувати задачі двома способами.
Обладнання. Таблиця для короткого запису задачі; картки для опитування, сигнальні картки; ребуси.
Зміст уроку
І. Контроль, корекція та закріплення знань.
1. Усні обчислення,
А) Прочитайте ребуси.
Б) Число 100 поділити на 25 і результат збільшити на 92. Одержаний результат
В) Маса м дроту 20 г. Яка маса 100 м такого дроту? (8000 г = 8 кг)
2. Завдання для опитування.
Картка № 1
1) Виконай ділення з остачею.
406 : 67 (= 6, ост. 4)
2) 456 : 76 – 188 : 47 (= 2)
Картка 2
1) Виконай ділення з остачею.
535 : 86 (= 6 ост. 19)
2) 664 : 83 – 468 : 78 (= 2)
II. Вивчення нового матеріалу.
1. Пояснення ділення на двоцифрове число (за № 987).
2. Закріплення матеріалу.
Виконання завдання № 988 (з коментуванням).
III. Розвиток математичних знань.
1. Задача
Один учень вносить дані задачі у таблицю, підготовлену заздалегідь.
Маса 1 рибини | Кількість рибин | Загальна маса | |
Білуги | 1 ц 23 кг | 8 | Однакова |
Осетри | 12 |
Після цього учні самостійно записують розв’язання задачі (за бажанням задачу розв’язують складанням виразу).
123 • 8 : 12 = 82 (кг)
2. Задача № 990.
Після повторення змісту задачі й аналізу її учні записують розв’язування задачі двома способами (з коментуванням).
(Перший спосіб:
1) 222 : 37 = 6 (м);
2) 6 : 3 = 2 (сукні)
2-й спосіб
1) 37 • 3 = 111 (грн);
2) 222 : 11 = 2 (сукні).)
3. Виконання завдання № 993 (усно).
Фізкультхвилинка.
IV. Додатковий матеріал. Знаходження середнього арифметичного.
1. Задача.
Автомобіль їхав 1 год зі швидкістю 60 км/год, 2 год зі швидкістю 90 км/год і 3 год зі швидкістю 80 км/год. З якою середньою швидкістю їхав автомобіль?
– Спочатку знайдемо, скільки всього годин їхав автомобіль:
1 + 2 + 3 = 6 (год).
– Потім знайдемо, скільки всього кілометрів проїхав автомобіль:
60 + 90 • 2 + 80 • 3 = 480 (км).
– Щоб знайти середню швидкість автомобіля, потрібно весь шлях, який він подолав, поділити на час, за який цей шлях було пройдено:
480 : 6 = 80 (км/год)
2. Читання і пояснення про знаходження середньої швидкості велосипедиста за № 991.
3. Розв’язування задачі № 992.
– Як знайти середнє арифметичне кількох чисел? (Потрібно суму цих чисел поділити на їх кількість.
(2200 + 1600) : 2 = 1900 (г).)
V. Підсумок уроку.
VI. Домашнє завдання.
№№ 994, 995 (с. 157).