Мета: вчити учнів добирати до поданого дієслова 2-3 синоніми, антоніми, пояснювати пряме і переносне значення дієслів, 2-3 значення багатозначного дієслова, вводячи їх у словосполучення, речення, зв’язні висловлювання; розвивати мовлення та мислення учнів; збагачувати словниковий запас; виховувати бажання працювати самостійно, вдумливо, наполегливо.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Робота над прислів’ями
– Прочитайте, поясніть зміст. Випишіть дієслова.
1) Лежачого хліба нема ніде.
2. Каліграфічна хвилинка
Ди сц пл ін дисципліна
– Поясніть значення слова. Утворіть від цього слова прикметник, розберіть його за будовою.
3. Словникова робота
Гра “Закодовані слова”
Д | И | С | Ц | И | П | Л | І | Н | А |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
3 2 9 | 6 8 9 10 |
7 10 9 5 | 3 10 9 5 |
4 8 9 10 | 6 7 10 9 |
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні на уроці ви більше дізнаєтеся про дієслово.
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Спостереження за мовним матеріалом
Слухання казки К. Д. Ушинського
СУПЕРЕЧКА
Корова, кінь і собака говорять між собою, кого хазяїн більше любить. Кінь говорить: “Хазяїн більше любить мене. Я йому плуг тягаю, дрова з лісу вожу. Сам хазяїн на мені в місто їздить”.
А корова говорить: “Ні, хазяїн більше любить мене. Я всю його сім’ю молоком годую”.
Собака як заговорить: “Ні, мене. Я хазяйське добро стережу”.
Почув чоловік цю суперечку і говорить: “Не сперечайтеся. Всі ви мені потрібні. Кожен хороший на своєму місці”.
– Що в цьому тексті вам не сподобалось?
– Якими словами потрібно замінити дієслово говорити? (Засперечатись, сказати, зауважити, загарчати)
– Як називаються слова, близькі за значенням? (Синоніми)
– А протилежні за значенням? (Антоніми)
– Чим відрізняються між собою дієслова ходить, плентається, суне, крокує? (Своїм смисловим – навантаженням)
– Слова, які мають кілька лексичних значень, називаються багатозначними: земля, глухий, іти. Порівняйте:
Щонеділі жінки ідуть до церкви. (Відвідують)
Автобус іде до вокзалу. (Рухається в напрямку)
Іде вже другий тиждень канікул. (Минає)
– Багатозначні слова можуть мати і пряме, і переносне значення. Порівняйте: хор співає – душа співає.
Слова з переносним значенням найчастіше вживаються в художніх текстах: “Літо в осінь забреда мрійною ходою” (С. Руднєв).
2. Первинне закріплення
– Прочитайте байку. Знайдіть синоніми.
ШВИДКА РОБОТА
Сім діб по воду до ставу йшов Рак.
На восьмий день придибав так-сяк.
Її він доволік до хати.
Збагачуємо мовлення
Іти – прямувати, простувати, крокувати, чимчикувати, тюпати, чесати, дрібнювати, ступати, шкандибати, кульгати, шкутильгати, кривуляти, плентатися, плестися, тягтися, пхатися, теліпатися, чвалати, чалапати.
– Уведіть у речення дієслова-синоніми відповідно до їх лексичного значення.
3. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Робота в групах
– Доберіть синоніми до поданих дієслів.
Бігти – мчати, нестись, летіти
Думати – мислити, міркувати
Йти – крокувати, плентатись, сунути, шкандибати
Доглядати – турбуватися, піклуватися
2. Робота в парах
– Доберіть антоніми.
Заплести – розплести
В’янути – цвісти
Заходити – виходити
Піднімати – опускати
З’єднувати – роз’єднувати
Загадувати – розгадувати, відгадувати
3. Поетична хвилинка
– Знайдіть слова, які однаково вимовляються, та визначте, до якої частини мови вони належать.
Песик шишку з лісу ніс
І поранив собі ніс.
Довелось Трезора звати,
Щоб наклав пов’язку з вати.
Проти ночі по травиці
У курник повзе лисиця.
Напоролася на вила, –
Цілу ніч від болю вила.
4. Уживання дієслів у прямому і переносному значеннях.
– Відгадайте загадку.
Старий дід мости помостив.
Молода прийшла – мости розвела.
(Мороз і весна)
Хлопчики записують слово мороз, а дівчатка – весна та добирають до цих слів дієслова таким чином, щоб вони були вжиті в переносному значенні. Наприклад: мороз – тріщить, кусає, щипає, падає, малює тощо; весна – прийшла, прилетіла, прилинула, завітала, розбудила, уквітчала тощо.
Складання спонукальних речень про мороз і весну, використовуючи дібрані дієслова (усно).
5. Самостійна робота
– Замініть подані слова протилежними за значенням. Наступати, згорнути, підійти, замкнути, прикрутити.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
– Чи сподобався вам урок?
– Чого ви навчилися на уроці?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ