Тема. Додавання і віднімання трицифрових чисел. Складання виразів і знаходження їх значення. Складання і розв’язування задач за короткими записами (№№ 22-31).
Мета. Удосконалювати обчислювальні навички, уміння складати вирази, знаходити значення буквених виразів, розв’язувати задачі, складати обернені задачі до даних; формувати вміння складати і розв’язувати задачі за короткими записами.
Обладнання. Таблиця усних обчислень; картки для опитування; схеми задач.
Зміст уроку
І. Контроль, корекція і закріплення знань.
1.
– Після повідомлення повної відповіді до задачі № 20 учитель пропонує учневі записати на дошці вираз, яким знаходили кількість зошитів у косу лінію.
(206 – 95 = 111 (з.).)
– Із № 21 учні пояснюють прийом обчислення виразів;
502 – 237 = 265; 96 + 456 = 552.
2. Завдання для опитування.
А) Обчислити значення виразів а + b і а – b, якщо а = 306, b = 149.
Б) Перевірити віднімання додаванням;
(Відповідь: 535; 535 + 356 = 891.)
3. Картки для опитування.
№ 1
1) Обчисли.
146 + 354 802 – 235
(Відповідь: 500; 567.)
1) Розв’яжи задачу.
У шкільних
№ 2
1) Обчисли.
880 – 236 542 + 399
(Відповідь: 644; 941.)
2) Розв’яжи задачу.
У господарки було 250 грн. Вона купила сукню за 120 грн, а потім – три пари шкарпеток, по 2 грн за пару. Скільки грошей залишилося у господарки? (Відповідь: 124 грн.)
4. Усні обчислення.
А) Гра “Мовчанка”.
(Відповідь: 48; 56; 72; 52.)
(Відповідь: 12; 6; 9; 24.)
Б) Виконання завдання № 22.
II. Розвиток математичних знань.
1. Знаходження значення виразів (№ 23).
Учні перевіряють за схемами, чи правильно складено вирази, та знаходять їх значення із взаємоперевіркою.
А) (340 + 230) – 450 = 120 890 – (340 + 230) = 320
Б) Якщо а = 120, b = 2, с = 560, то с – а • b = 560 – 120 • 2 = 320.
2. Складання виразів та знаходження їх значення (№ 27).
(1) (324 + 548) – (130 – 67) = 809 2) (308 – 136) = (354 + 98) = 624)
3. Виконання завдання N8 26 (із коментуванням).
Фізкультхвилинка.
4. Робота над задачами.
А) Задача №24 (самостійно із взаємоперевіркою).
Учні з високим рівнем знань працюють самостійно, решта – під керівництвом учителя складають план розв’язування задачі; пояснюють, що знайшли кожною дією, а потім самостійно записують розв’язання задачі.
(Розв’язання:
1) 90 • 3 = 270 (ос.) – відвідали музей другого дня;
2) 270 + 90 = 360 (ос.) – відвідали музей за два дні;
3) 360 : 6 = 60 (ос.).)
(Відповідь: 60 учнів четвертих класів відвідали музей за 2 дні.)
Б) Задача № 25 (із коментуванням).
(Розв’язання:
1) 130 • 5 = 650 (кг) – маса диванів;
2) 980 – 650 = 300 (кг) – маса стільців;
3) 300 : 6 = 50 (кг).)
(Відповідь: маса одного стільця 50 кг.)
В) Складання оберненої задачі.
– Складіть обернену задачу, щоб знайти число 950.
Г) Складання і розв’язування задач за короткими записами (№ 28).
Змініть умову задачі, щоб у результаті отримати більше число.
Г) Задача № 29*.
Можна запропонувати учням зробити схематичний малюнок до задачі.
Висновок: до Водяного можна дійти 6-ма способами.
III. Підсумок уроку.
IV. Домашнє завдання.
№№ 30, 31 (с. 7).