Тема. Додавання кількох доданків. Задачі на знаходження довжини сторони трикутника (№№ 412-420).
Мета. Закріплювати вміння учнів застосовувати сполучний і переставний закони додавання для зручних обчислень та виконувати додавання і віднімання багатоцифрових чисел письмово; вправляти у розв’язуванні задач.
Обладнання. Таблиця усних обчислень: картки для опитування; схеми задач.
Зміст уроку
І. контроль, корекція і закріплення знань.
1. Перевірка домашнього завдання.
А) Назвати результати значень виразів з двома діями
(598; 233; 580)
Б) Зачитати відповідь до задачі № 410.
(Маса “Ниви” – 2100 кг; “Волги” – 1360 кг; “Таврії” – 660 кг.)
В) Здійснити перевірку розв’язання задачі.
(2100 + 1360 + 660 = 4120 (кг).)
2. Завдання для опитування.
А) Обчислити: 37000 – 6245; 10004 – 7896.
(Результати: 30775; 2108.)
Б) Скільки всього десятків, сотень, тисяч у числі 109256?
В) Скласти і розв’язати задачу за поданим скороченим записом.
(Розв’язання:
1) 11650 – 7650 = 4000 (л) – надоїла третя доярка;
2) 7650 – 3750 = 3900 (л) – надоїла друга доярка.)
3. Картки для опитування.
№
Розв’яжи задачу.
Сума трьох доданків 24509. Сума першого і другого – 14707, а другого і третього – 15800. Знайди кожний доданок. (Відповідь: 9802; 5998; 8709.)
№ 2
Розв’яжи задачу.
У цеху працює 120 чоловіків, що становить у усіх робітників, а решта – жінки. Скільки жінок працює в цеху?
(Відповідь: 360 жінок.)
4. Усні обчислення.
А) Заповніть пропуски.
Доданок | 730 | 360 | 110 |
Доданок | 250 | 140 | |
Сума | 940 | 1000 | 990 |
(210; 750; 500; 880.)
Зменшуване | 5000 | 700 | 3650 |
Від’ємник | 37 | 190 | |
Різниця | 160 | 2500 | 3100 |
(197; 2500; 510; 550.)
Б) Вправа № 412.
В) Задачі.
– Петрик П’яточкін узяв 100-грамове яблуко і з’їв від нього частину. Скільки грамів яблука пропало даремно, якщо недоїдене яблуко він викинув? (80 г)
– Коник стрибає в довжину на відстань у 4 рази більшу, ніж висоту. На яку відстань стрибає коник у довжину, якщо він бере висоту 50 см? (2 м)
– У книжці відсутні сторінки – з п’ятої по вісімнадцяту. Скільки аркушів не вистачає в книжці? (7 аркушів.)
II. Повторення та узагальнення знань учнів.
1. Завдання № 413 виконують з коментуванням.
Переставимо доданки:
25 + 43 + 35 + 37 + 20 = (43 + 37) + (25 +35) + 20 = 160;
180 + 230 + 20 + 70 = (180 + 20) + (230 + 700) = 500.
2. Завдання №№ 414-415 (самостійно).
3. Завдання № 416 виконують з коментуванням біля дошки.
Фізкультхвилинка.
III. Розвиток математичних знань.
1. Розв’язування задач.
А) Задача № 417.
На дошці – скорочений запис задачі.
Південний Буг – 806 км
Дністер – ?, на 556 км довший, ніж Південний Буг.
Дніпро – ?, на 839 км довший, ніж Дністер.
Учні з високим і достатнім рівнем знань розв’язують задачу складанням виразу, а слабші – окремими діями.
(Розв’язання: (806 + 556) + 839 = 2201 (км).)
Б) Складіть задачу, обернену до даної.
В) Задача № 418.
Учні складають план розв’язування задачі і розв’язують її складанням виразу.
(Розв’язання: 126 – (48 + 39) = 39 (мм).)
Г) Задача.
Периметр ділянки трикутної форми 1840 м. Довжина однієї сторони 625 м, а другої – на 34 м менша. Знайдіть довжину третьої сторони ділянки.
– Розв’яжіть задачу за планом.
1) Яка довжина другої сторони ділянки?
2) Яка довжина першої і другої сторони ділянки разом?
3) Яка довжина третьої сторони ділянки?
(Відповідь: довжина третьої сторони ділянки 556 м.)
IV. Підсумок уроку.
– Перевірте, чи правильно виконано додавання.
V. Домашнє завдання.
№№ 419, 420 (с. 68).