УРОК 73
Тема. Дроби і ділення натуральних чисел
Мета: показати зв’язок між дією ділення і звичайними дробами; виробити навички записування частки у вигляді дробу натурального числа та дробу з довільним наперед вказаним знаменником.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань
Запитання до класу
1. Пиріг розрізали на 8 рівних шматків.
1) Яку частину пирога становить 1 шматок?
2) Яку частину пирога становлять 3 шматки?
3) Яку частину пирога становлять усі шматки?
[1)
Отже, якщо ціле розділити на b рівних частин і взяти а таких частин, отримаємо дріб .
II. Засвоєння нових знань
Учитель пропонує учням розв’язати задачі.
1. Розділити порівну 6 плиток шоколаду між трьома дітьми.
Розв’язання. Зрозуміло, що 6 ділиться на 3 наділо, тому 6 : 3 = 2 (шматки) кожному.
2. Розділити порівну 3 плитки шоколаду між трьома дітьми.
Розв’язання. Зрозуміло, що 3 ділиться наділо на 3, тому 3 : 3 = 1 (шматок) кожному.
3. Розділити порівну 2 плитки шоколаду між трьома дітьми (рис.
Розв’язання. Оскільки 2 не ділиться наділо на 3, поділимо кожну плитку шоколаду на 3 рівних частини і дамо кожному з дітей по одній частині від кожної плитки.
Кожна частина – це плитки, а 2 таких частини – це плитки. Отже, розділивши 2 плитки на 3, отримали .
4. Розділити порівну 5 плиток шоколаду між трьома дітьми (рис. 117).
Розв’язання. Оскільки 5 не ділиться на 3, кожну плитку шоколаду поділимо на 3 рівних частини і дамо кожному з дітей по одній частині від кожної плитки.
Кожна частина – це , а 5 таких частин – це . Отже, розділивши 5 плиток на 3, отримали .
Таким чином, можна сказати, що: 2 : 3 = ; 5 : 3 = .
І взагалі, а : b = , де а і b – будь-які натуральні числа, якщо і не дорівнює 0, тобто риску дробу можна замінити на знак ділення.
Завдання 1 (на закріплення). Записати у вигляді дробу частку:
1) 2 : 5; 2) 1 : 10; 3) 15 : 8; 4) 7 : 1; 5) 7 : 7; 6) 12 : 4; 7) 15 : 5.
@ Розглянувши з учнями приклади 4) 5) 6) 7), вчитель повинен звернути увагу учнів, що в кожному з них ділення виконується наділо, тобто дріб дорівнює натуральному числу:
4) 7 : 1 = = 7; 5) 7 : 7 = = 1; 6) 12 : 4 = = 3; 7) 15 : 5 = = 3.
Тобто, “прочитавши” ці рівності справа наліво, маємо, що натуральне число можна записати дробом, причому (див. приклади 6, 7) – не одним.
7 = ; 1 = ; 3 = = І т. д.
Завдання 2. Заповнити пусті місця в таблиці.
Частка | Дріб | Ділене | Дільник | Чисельник | Знаменник |
5 : 8 | |||||
3 | 14 | ||||
6 | |||||
11 |
Після закріплення зв’язку між діленням і звичайними дробами, учні за підручником знайомляться із застосуванням цього правила для розв’язання рівнянь (п. 25, приклад на с. 181) і, записавши приклад у зошит, починають розв’язувати задачі самостійно.
III. Закріплення знань. Формування вмінь
Розв’язування вправ
№ 735; 737; 740, додаткові задачі 1, 2, 3, 4.
Завдання 1. Виконайте ділення з остачею:
1) 2738 на 125; 2) 3049 на 134.
Завдання 2. На скільки однакових частин треба розрізати пиріг, щоб ти міг роздати його порівну своїм друзям, якщо тобі заздалегідь невідомо, скільки їх буде – троє чи четверо?
Завдання 3. Сад площею 420 м2 засаджено яблунями, сливами і вишнями, причому яблунями засаджено площі саду, а сливами – площі.
Яка площа саду засаджена вишнями?
Завдання 4. Розв’яжіть рівняння: 7х = 13; 5х + х = 5.
IV. Підсумок уроку
Виконайте ділення:
1) 14 : 2; 2) 14 : 14; 3) 14 : 3; 4) 14 : 15; 5) 14 : а, а ≠ 0, дорівнює 0;
6) а : 14; 7) m : n, n не дорівнює 0.
Отже, тепер ми знаємо, що можна поділити будь-яке натуральне число на інше (окрім 0), причому в окремих випадках отримаємо натуральне число, а в інших – маємо дріб.
V. Домашнє завдання
П. 25, №№ 734; 736; 738; 739.