Мета: актуалізувати знання учнів про іменники-синоніми, іменники-антоніми, багатозначність окремих іменників; розвивати вміння вибирати з ряду синонімів іменники, які відповідають змісту висловлювання; збагачувати мовлення школярів; виховувати старанність.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Перевірка домашнього завдання (вправа 100, с. 49)
– Поясніть лексичне значення виписаних слів.
Вугілля – чорний предмет, що походить з дерева.
Потяги – поїзди із багатьох вагонів.
Пасажири
– Назвіть граматичні ознаки цих слів.
Кілька учнів біля дошки виконують звуко-буквений аналіз виділених слів.
2. Каліграфічна хвилинка
Пп Пп Пп пп ор портрет
– Утворіть словосполучення.
Гра “Сито”
– Доберіть з довідки слова та запишіть речення.
Портрет пише…
Море малює…
Пейзажист передає красу природи у…
(Шофер, портретист, моряк, пекар, мореніст, піаніст, пейзаж)
3. Вправа “Незакінчене речення”
День – ніч – це іменники-… (антоніми).
Горизонт,
Ніс човна. Кирпатий ніс. Ніс – це… іменник. (Багатозначний)
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні на уроці ми будемо вчитися добирати іменники-антоніми, іменники-синоніми, поговоримо про багатозначність деяких іменників, будемо вчитися визначати пряме й переносне значення іменників.
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Пояснювальний диктант за вправою 101 (с. 50)
Читання слів “ланцюжком”
– Запишіть під диктування виділені іменники.
– Доберіть до них антоніми, наприклад: війна – мир, герой – зрадник і т. ін.
– Які з поданих іменників називають конкретні дії?
2. Роль антонімів у тексті
– Прочитайте з дошки прислів’я та приказки. Поясніть їх значення.
Вчення світ, а невчення – тьма. Правда кривду переважить. Незнайко на
Печі лежить, а Знайко по дорозі біжить. Хто в темряву дивиться, той од світла кривиться. Праця людину годує, а лінь марнує.
– Який ми можемо зробити висновок про роль антонімів у реченнях? (Вони допомагають увиразнити мовлення, точно висловити свою думку або загострити увагу на чомусь особливому, дають можливість яскравіше виразити протилежні явища.)
3. Іменники-синоніми (вправа 102, с. 50)
– Читання учнями поданих слів.
– Добирання іменників-синонімів з довідки.
Бажання, хотіння, забаганка. Базіка, пустомеля, пустодзвін. Квартира, помешкання, оселя.
Колір, барва, фарба. Маля, немовля, малюк. Мир, спокій, злагода.
– Пригадаймо, що таке синоніми? (Синоніми – це слова, однакові або близькі за значенням, але різні за звучанням і написанням.)
– Яку роль відіграють у мовленні іменники-синоніми?
4. Ознайомлення з теоретичним матеріалом (с. 50)
5. Багатозначність іменника (вправа 103, с. 50-51)
– Ознайомлення учнів з текстом.
– Що цікавого дізналися з тексту?
– Добирання слів з переносним значенням.
– Прочитайте виділені слова.
Учні добирають до цих слів слова з довідки та записують у зошити.
6. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Робота в групах
– Поєднайте слова перо, ключ, бік, лінійка з іншими словами таким чином, щоб показати їх багатозначність.
– Як слова стають багатозначними? (Можна доповнювати існуючі слова новими значеннями.)
2. Вибіркове списування
– Прочитайте речення. З поданих у дужках синонімів виберіть потрібне за змістом слово та запишіть з ним речення.
Переді мною розкинулось широке (лан, поле, нива). Я відчув (запахи, аромати, пахощі) стиглого жита. Весела пісня жайворонка линула у (височині, висоті, небесах).
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
– Які іменники урізноманітнюють, увиразнюють наше мовлення? (Чим більше людина в мовленні використовує синонімів, антонімів, слів упереносному значенні, тим мовлення стає милозвучнішим, багатограннішим.)
– Яким іменником ви охарактеризуєте урок?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа 104 (с. 51).